2022-06-13
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets nykomling
Foto: Patrik Lundin
Securitas anställda berättar genom medarbetarporträtt och filmer om vad olika yrkesroller innebär – något som lockar fler att söka sig till koncernen som är branschledande inom säkerhetslösningar i Sverige.
Securitas uppgift är att säkra det som behöver skyddas och hjälpa människor att känna sig trygga. Koncernen som grundades 1934 har i dag 370 000 medarbetare runtom i världen, varav 10 000 i Sverige. Marcus Lundqvist är rekryteringschef på Securitas Sverige sedan hösten 2021.
– Det är ett stort bolag och att vi har lyckats behålla en stark familjär identitet är spännande och intressant, säger han och fortsätter:
– Jag har alltid varit en del av bolag som jobbar med något större, som gör samhällsviktiga insatser, och det känns bra att kunna bidra till det.
Marcus Lundqvist
Titel: Talent Acquisition Manager, Securitas Sverige.
Utbildning: Personalvetare, Örebro universitet, examen 2016.
Lyssnar gärna på: ”Poddar. ’Chefssnack’ med Svante Randlert ger bra infallsvinklar på ledarskapet genom att diskutera olika sätt att tackla utmaningar.”
Marcus som har fokus på rekrytering och Securitas som en attraktiv arbetsgivare har nominerats till Årets nykomling inom employer branding.
– Jag försöker synliggöra den interna stoltheten som man starkt ser finns hos oss. Rollen som rekryteringschef med ett tydligt ansvar för attraktionsfrågorna är ny, vilket innebär att vi kanske inte alltid arbetat så här strukturerat med frågorna tidigare, säger han och fortsätter:
– Att vara äkta och transparent är grundläggande när vi når ut till omvärlden. Ingen arbetsplats passar alla, utan varje företag har sin identitet som tilltalar en viss typ av människor. Därför är det viktigt att bilden vi går ut med stämmer överens med verkligheten.
Vid årsskiftet släpptes filmen ”Vi är trygghet, vi är Securitas”, som först lanserades internt via filmer på företagets intranät och som därefter rullades ut i sociala medier.
– Detta gjordes i samarbete med vår marknadsföringsavdelning. Vi fick positiva reaktioner från våra medarbetare och vi har inte fått ett enda förbättringsförslag från organisationen – det vittnar om att vi prickat rätt i kommunikationen. Vi såg dessutom ett stort engagemang externt och att antalet ansökningar till våra jobbannonser ökade, säger Marcus och fortsätter:
– Nästa steg är att fortsätta nå ut genom att lyfta våra fantastiska medarbetare i form av en serie filmer och medarbetarporträtt. Satsningen pågår under våren och sommaren och vi hoppas belysa några av de många roller vi har på Securitas. Det är extra kul att det är en produkt som kommer inifrån – vår marknadsavdelning har producerat alla filmer helt själva och de som medverkar i dem är våra egna medarbetare.
“Vi finns till för att hjälpa andra”
Marcus väljer:
Spontan
Strukturerad
Landet
Staden
Katt
Hund
Kontoret
Distans
Securitas värderingar, som också symboliseras genom företagets tre prickar i logotypen, är: Ärlighet, Vaksamhet och Hjälpsamhet. Värderingarna har bidragit till att säkerställa koncernens framgångar genom åren.
– Vi finns till för att hjälpa andra, vilket stämmer in på oss som bolag, och på min bild av rekryterarrollen som en servicefunktion. Vi finns här för att hjälpa chefer att rekrytera och för att få kandidaterna att bli en del av oss. Det gör mig extra stolt, säger Marcus.
Securitas Sverige AB