Nominerade 2021

Göteborgs stad

Duon som ramar in bilden av Göteborgs Stad

2020-11-13

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Julia Sjöberg

Nominerad 2021

Årets hederspris

Eva Svensson och Hanna Wedin ansvarar för Göteborgs Stads arbetsgivarvarumärke och det övergripande employer branding-arbetet. De har exempelvis lanserat en verktygslåda för employer branding riktad till medarbetare inom HR och kommunikation.

Göteborgs Stad erbjuder en mångfald av yrken och ger stora karriärmöjligheter för sina cirka 55 000 medarbetare. Hanna Wedin och Eva Svensson jobbar som utvecklingsledare för arbetsgivarvarumärket i Göteborgs Stad. Deras arbete innehåller allt från långsiktiga strategier till praktiska genomföranden som mässor, kampanjer och utbildningar.
– Vårt fokus är att synliggöra Göteborgs Stad som arbetsgivare, detta för att bidra till den långsiktiga kompetensförsörjningen. Dock är det lika viktigt att våra medarbetare känner igen sig i vår kommunikation, vi vill att de ska känna sig stolta över sitt yrke och att jobba i Göteborgs Stad, säger Eva.

Eva Svensson

Titel: Utvecklingsledare employer branding.
Utbildning: Beteendevetare med inriktning arbets- och organisationspsykologi, Högskolan Väst, examen 2003.
Lyssnar på: ”Emmylou Harris – hon har en fantastisk unik röst och är en mycket begåvad låtskrivare.”

Hanna Wedin

Titel: Utvecklingsledare employer branding.
Utbildning: Affärsekonom, IHM, examen 2001.
Boktips: ”’Ett Jävla solsken: en biografi om Ester Blenda Nordström’ av Fatima Bremmer. Jag uppskattade att få följa Ester Blendas liv i början av 1900-talet, hur hon wallraffade och banade väg för andra kvinnliga journalister.”

Enhetlig bild

Eva och Hanna som har tagit stora kliv framåt i arbetet med arbetsgivarvarumärket är nominerade till Årets hederspris inom employer branding. De har utvecklat nya metoder och arbetssätt för att bidra till en enhetlig bild av organisationen. Ett exempel är en samlingssida för employer branding som är till för de som arbetar med HR och kommunikation inom alla förvaltningar och bolag i Göteborgs Stad. Samlingssidan innehåller bland annat rapporter och årshjul – en årsplanering för stadens kommande aktiviteter.
– Det är en övergripande verktygslåda för hela staden i hur vi jobbar med employer branding. Den innehåller exempelvis våra
budskap genom film och foto och hur vi jobbar med storytelling. Verktygslådan gör att våra medarbetare som jobbar med de här
frågorna har allt samlat på ett ställe, och kan på ett tydligt och enkelt sätt följa Göteborgs Stads koncept för hur vi kommunicerar som arbetsgivare, säger Hanna.
– Konceptet gör att vi uppfattas som en arbetsgivare och en stad. Vi har även utbildningar för HR och Kommunikation kopplade till verktygslådan, vilket har varit uppskattat och en viktig del av lanseringen, säger Eva.
För att ytterligare fördjupa employer branding-arbetet har de bildat ett nätverk där personer inom HR och Kommunikation från stadens olika förvaltningar och bolag delar erfarenheter med varandra.

Syns utåt

Göteborgs Stad finns bland annat på Facebook, Instagram och Linkedin. Det är Eva och Hanna som ansvarar för stadens officiella konton på sociala medier.
– Vi har runt 40 000 följare på Linkedin, vilket visar att det finns ett stort engagemang och intresse för oss som arbetsgivare, säger Hanna.

Välkomnar medarbetarna

Nyligen inleddes arbetet med att uppdatera den övergripande introduktionen för nya medarbetare. Detta görs användardrivet till-
sammans med Göteborgs Stads interna kommunikationsbyrå Visuell kommunikation.
– Vi vill att alla medarbetare ska känna sig välkomna till staden och förstå sin del i helheten. En gemensam introduktion bidrar till ökad kunskap och förståelse för kommunens uppdrag att skapa en bra vardag för boende, besökare och näringsliv, säger Hanna.

Göteborgs stad

Meningsfullhet, möjlighet att påverka och att göra karriär är de viktigaste områdena medarbetarna i Göteborgs Stad nämner som svar på frågan hur de upplever staden som arbetsgivare. Göteborg stads verksamheter omfattar bland annat stadsutveckling, hälso-och sjukvård, kultur, vård- och omsorg, förskola/skola och IT.

Antal medarbetare: Cirka 55 000. Rekrytering: www.goteborg.se/lediga-jobb

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Göteborgs stad
Arbetsgivarvarumärket i fokus på Göteborgs Stad
Läs mer
IKEA
Det är människorna som gör IKEA unikt
Läs mer
Einar Mattsson
Einar Mattsson bygger varumärket inifrån och ut
Läs mer
Lantmännen
Globalt från jord till bord på Lantmännen
Läs mer