2020-09-16
Text: Sara Schedin
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets employer branding-företag
Trots sin position som ett ledande globalt managementkonsultbolag lever det entreprenöriella drivet i allra högsta grad kvar på Capgemini. Jasmin Holländer Pettersson beskriver ett snabbt och agilt företag som prioriterar medarbetarnas välbefinnande.
När Jasmin Holländer Pettersson sökte rollen som Head of Employer Branding Scandinavia på Capgemini i slutet av förra året var hon gravid med sitt andra barn. Men att hon bara skulle hinna arbeta i några månader innan hon gick på föräldraledighet var ingenting som bolagets HR-direktör såg som ett problem.
– Capgeminis fokus på långsiktighet och att alla ska ha en bra balans mellan arbete och privatliv är något som jag fick uppleva redan från start. Jag tror att en stor anledning till att vi är en omtyckt arbetsgivare är att vi kommunicerar ut en ärlig bild av hur det är att jobba här, säger Jasmin.
Jasmin Holländer Pettersson
Titel: Head of Employer Branding Scandinavia.
Utbildning: Personalvetenskap, Uppsala universitet, examen 2010.
Vilken är din personliga grundregel inom employer branding? ”Ärlighet varar längst!”
En av de första sakerna Jasmin gjorde i sin nya roll var att intervjua 50 medarbetare om deras uppfattning av företaget och vad de ville att hon skulle lyfta i employer branding- arbetet. Något som många nämnde var den entreprenörsanda som finns inom bolaget.
– Det finns en nyfikenhet och prestigelöshet här som många uppskattar. Alla får höras, oavsett roll och vi kan vara snabba och agila. Det gör också att våra samarbeten inom organisationen fungerar utmärkt. Ett bra exempel var när ett av våra team lyckades leverera en AI-lösning till en kommun för att kartlägga smittspridning av Covid på bara 60 timmar.
– Det kan finnas fördomar mot en stor arbetsgivare som Capgemini, att saker går lite långsamt och att det finns byråkrati som sätter käppar i hjulet, men den bilden stämmer inte in på oss. Vår storlek ger oss istället bara fördelar i form av att vi får arbeta med alla de stora svenska bolagen och därmed den allra senaste tekniken, tillägger hon.
Capgeminis globala position ger också andra typer av fördelar. Bland annat har bolaget möjlighet att verkligen göra skillnad med sitt miljöarbete. Företaget nådde till exempel sitt klimatmål för 2030 redan i januari i år.
– Målet var att minska våra koldioxidutsläpp med 30 procent per medarbetare och det har vi uppnått mycket snabbare än vi kunnat hoppats på. Det i sin tur har lett till att vi nu gått ut med att vi ska vara utsläppsneutrala år 2025 samt uppnå net zero år 2030. Med 270 000 medarbetare världen över och en ledning som prioriterar miljön kan vi göra mycket, säger Jasmin och fortsätter:
– Vi gör även insatser för miljön i våra uppdrag. Bland annat har vårt dotterbolag Sogeti nyligen utvecklat en AI-lösning som skogsägare kan använda för att få bukt på det utbredda problemet med barkborren. Därmed kommer många träd som annars skulle ha förstörts att kunna räddas.
När Jasmin kommer tillbaka från föräldraledigheten i januari ska hon se till att HR och Marknad får ett närmare samarbete när det kommer till employer branding.
– Min uppgift blir att hitta ett gemensamt språk för de båda avdelningarna för att på så sätt skapa ett ännu starkare employer brand.
Capgemini