2021-06-11
Lästid ca 2 min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets Hederspris
Foto: Felicia Yllenius
Merparten av medarbetarna på Ericsson i Sverige är med och skapar dagens och morgondagens tekniklösningar. Just nu formas framtidens kontor som är anpassat till att allt fler medarbetare jobbar på distans.
Ericsson är en av världens ledande leverantörer av informations- och kommunikationsteknik. Innovation står högt i kurs. Närmare 8 900 av cirka 13 000 medarbetare i Sverige jobbar inom forskning och utveckling. Globalt sett har Ericsson 57 000 beviljade patent. Anki Ljung är ansvarig för ett team som jobbar med employer branding, rekrytering och karriärutveckling på Ericsson i Sverige.
– Det är ett spännande och passionerat bolag med väldigt kompetenta personer. Vi är dessutom duktiga på att sätta saker och ting i rörelse, säger Anki och fortsätter:
– Samtidigt som vi rullar ut 5G och nya tekniklösningar har vi möjlighet att minimera energiåtgången. Genom våra innovationer kan vi bidra till ett bättre klimat för framtiden.
Anki Ljung
Titel: Head of Talent Acquisition Sweden and Group Functions.
Utbildning: Marknadsföringsekonom, IHM, examen 1999.
Lyssnar gärna på: ”Fågelsång under mina morgonpromenader ger ett skönt lugn.”
Favoritinnovation: ”Bluetooth, den uppfanns av innovativa kollegor på Ericsson med Sven Mattisson i spetsen.”
Anki har vunnit Årets hederspris inom employer branding, ett område hon verkligen brinner för.
– Jag blev väldigt glad över priset. Det känns kul att bli uppskattad för det jag brinner för. Det visar att strategin och de aktiviteter vi har valt också uppmärksammas, säger hon.
Sedan drygt ett år tillbaka gör Ericsson ett stort arbete med att vidareutveckla sin Talent Acquisition-modell. I det ingår rekrytering, med fokus på kandidatupplevelse, hur de attraherar personer till att vilja jobba på Ericsson och hur nya medarbetare upplever det när de väl börjat jobba. Hela rekryteringsprocessen har ställts om till att vara digital.
– Nu sätter vi arbetet i verket. Vi har lyst igenom hela vårt employer branding-arbete där vi nu bygger på konceptet ”Be the One”. Under konceptet beskriver våra medarbetare hur de upplever Ericsson och vad det finns för utvecklingsmöjligheter. Att låta befintliga medarbetare berätta hur det är att arbeta på Ericsson har blivit framgångsrikt, säger Anki.
“Det är ett spännande och passionerat bolag.”
Sedan mars 2020 har cirka 85 procent av Ericssons medarbetare världen över arbetat på distans. Interna undersökningar visar att de flesta vill fortsätta jobba på distans två till tre gånger i veckan.
– Det kommer att ske stora förändringar och vi är på väg att realisera dem. Det är helt okej att man delar sin tid mellan distans- och kontorsarbete, vilket man jobbar fram tillsammans med sin chef och grupp. Vi tror exempelvis att framtidens kontor kommer att ha mer samarbetsytor än skrivbord. Kontoret kommer att vara en viktig plattform för att känna en tillhörighet och bygga en stark kultur, säger Anki.
Antingen/Eller
Distans
Kontor
Uppkopplad
Avkopplad
Karta
GPS
Kaffe
Te
Fungerande kommunikation kan vara livsavgörande i en krissituation. Ericsson Response samarbetar med internationella hjälporganisationer och medarbetare världen över rycker ut för att säkerställa uppkoppling som möjliggör kommunikation vid humanitära kriser.
– Jag är stolt över den medmänsklighet vi visar och de ställningstaganden vi gör. Och att vi som anställda får möjlighet att hjälpa till.
Ericsson