2021-06-10
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2021
Årets employer branding-företag
Foto: Felicia Yllenius/SEB
SEB är vinnare av titeln Årets employer branding-företag. Här berättar HR-direktör Jeanette Almberg och Malin Brant-Lundin, Global Head of Employer Branding, om vilken betydelse ett attraktivt arbetsgivarvarumärke har för banken – och vad de har i pipelinen i år.
För SEB är ”People” en del av företagets affärsstrategi vilket går som en röd tråd genom hela organisationen. Det syns i allt från hur banken utformar sina prisbelönta kontor till fokuset på att utveckla verksamheten efter dagens talangers önskemål och behov.
– Bank är relation, och relation är människor. Det betyder att vi hela tiden arbetar för att attrahera och behålla rätt talanger. Att vara en attraktiv arbetsgivare är avgörande för att vi ska uppnå våra mål, säger hr-direktör Jeanette Almberg.
Malin Brant-Lundin
Titel: Global Head of Employer Branding.
Utbildning: Master i ekonomi, Uppsala universitet, examen 2003.
Vad inspirerar dig i ditt arbete? “Jag inspireras av att få driva employer branding-frågorna och den stolthet som bland annat vårt arbete med storytelling skapar hos medarbetarna.”
Jeanette Almberg
Titel: HR-direktör.
Utbildning: Civilekonom, Linköpings universitet, examen 1988.
Vad inspirerar dig i ditt arbete? “Att driva förändring och sedan se att det leder till något positivt för de som jobbar här.”
En viktig del av SEB:s så kallade People-strategi i år är bankens beslut att fortsätta erbjuda medarbetarna möjligheten att arbeta på distans,
även efter att pandemin är över.
– Vi vill alltid ligga i linje med vad som förväntas av oss. Nu när vi ska gå tillbaka till ett mer kontorsbaserat arbetssätt, kommer vi att erbjuda ökad flexibilitet för de roller där det passar, säger Jeanette.
En annan aktuell fråga på SEB är bankens mångfaldhetsarbete. Mångfald och inkludering har länge varit ett aktuellt ämne inom verksamheten, och kommer framåt få ännu större fokus, förklarar Malin Brant-Lundin, som är Global Head of Employer Branding.
– Det är en fråga som vi lyfter inom hela bolaget, ända upp till ledningsnivå, säger hon.
– Som kunskapsföretag vill vi ha en mångfald av tankar och idéer. Det är avgörande för att vi ska kunna utveckla produkter som ligger rätt i tiden och för att vi ska kunna anpassa oss till våra kunders nya behov, tillägger Jeanette.
Under pandemin har SEB:s olika digitala koncept varit ett sätt för banken att nå ut till potentiella kandidater. Exempelvis sänds SEB Spotlight, som är en serie live-intervjuer på SEB Career Instagram, en gång i månaden.
– Genom SEB Spotlight kan vi erbjuda ett sätt för de som är nyfikna på SEB att komma i kontakt med våra medarbetare och ställa frågor om hur det är att arbeta här. För oss är det viktigt att kunna ge en autentisk bild av hur arbetsvardagen ser ut på banken, säger Malin.
För att förbättra kandidatresan ytterligare har SEB bytt till en ny rekryteringsplattform, och från och med i sommar kommer även karriärsidorna att finnas på en helt ny webbplattform.
– I samma veva kommer vi även att lansera två nya techtalang-program. De är mer specialiserade och nischade än vårt internationella traineeprogram, som istället handlar om att få en bredare inblick i vår organisation, förklarar Malin.
– Framöver kommer vi att se en breddning av vår verksamhet, där det kommer att finnas behov av allt från kompetens inom tech och data till affärsutveckling och hållbarhet. Vi jobbar medvetet mot att attrahera personer som har en annorlunda utbildning och bakgrund än vad man vanligtvis kopplar samman med att jobba på bank, tillägger Jeanette.
SEB