2022-12-01
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2022
Årets employer branding-person
Foto: Felicia Yllenius
SEB:s Malin Brant-Lundin är vinnare av Universums utmärkelse Årets employer branding-person. Men enligt henne är employer branding inte en ”one woman show”. – Ett nära samarbete inom organisationen är avgörande för ett starkt employer brand, säger Malin.
För två år sedan axlade Malin Brant-Lundin rollen som Global Head of Employer Branding på SEB. Hon har en lång karriär inom marknad och kommunikation bakom sig, men hade ingen tidigare erfarenhet av finansbranschen. Malin berättar att hon direkt slogs av hur vänliga och hjälpsamma hennes nya kollegor var.
– På SEB arbetar man – oavsett organisations tillhörighet – tillsammans för att driva banken framåt, berättar Malin, som också är nominerad till Årets employer branding-person 2023.
En av de första sakerna Malin gjorde när hon började på SEB var att titta på hur organisationens olika delar kunde jobba ännu närmare varandra med employer branding. Hon tror stenhårt på att ett arbetsgivarvarumärke inte bara kan leva sitt eget liv, utan att det måste vara sammankopplat med bolagets övergripande varumärke.
– En bra lösning har varit att skapa virtuella team där medarbetare från olika delar av verksamheten samlas och driver initiativ tillsammans.
“Ett employer brand kan inte bara leva sitt eget liv”
Exempelvis driver Malins team SEB:s Social Media Ambassador Program tillsammans med marknads- och kommunikationsavdelningen. Genom att använda medarbetare som ambassadörer vill de förmedla en autentisk bild av hur det är att arbeta på SEB.
– Vi kan se i siffror hur de medarbetarporträtt vi lägger upp driver mycket trafik till vår nya karriärwebb.
– Vi har även skapat en Social Media Ambassador Academy där vi utbildar medarbetare i hur man kan skapa intressanta inlägg på sociala medier som engagerar. Vi arrangerar också träffar för våra ambassadörer där de exempelvis kan ta del av olika inspirationsföreläsningar, tillägger Malin.
Malin Brant-Lundin
Titel: Global Head of Employer Branding.
Utbildning: Master i ekonomi, Uppsala universitet, examen 2003.
Vad ser du fram emot under 2023?
”Det ska bli väldigt spännande att lansera vårt nya globala Employer Value Proposition, som vi har tagit fram tillsammans med Universum, och se hur det tas emot på marknaden.”
En annan viktig del i att skapa ett framgångsrikt employer brand är att ha en tydlig uppfattning om sina målgrupper och tydliga målsättningar samt KPI:er, menar Malin. Tillsammans med verksamheten har hon och hennes team tagit fram personas som representerar olika målgrupper och de har även definierat vilka kanaler SEB ska möta dem i.
– Vilka kanaler och budskap vi använder oss av beror helt på vilken av våra målgrupper vi vänder oss mot, och vad som är målsättningen med aktiviteten. Vi arbetar datadrivet och majoriteten av de aktiviteter vi gör är digitala. En av fördelarna med det är att det är enklare att mäta resultat, samt att arbeta med till exempel A- och B-tester och kontinuerligt optimera våra aktiviteter och utvärdera vilka kanaler som fungerar bäst mot respektive målgrupp.
I Universums undersökningar rankas SEB som den mest attraktiva storbanken i Sverige bland både unga och seniora yrkesverksamma inom it, samt bland seniora ekonomer.
– Samtidigt ligger vi på 20:e plats bland unga ekonomer på listan över alla arbetsgivare inom alla branscher. Det är verkligen en laginsats från hela employer branding-teamet tillsammans med alla våra medarbetare ute i organisationen.
SEB