2021-06-11
Lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets employer branding-person
Foto: Felicia Yllenius
Med en hållbar metallproduktion och gröna metaller från egna gruvor och smältverk bidrar Boliden till den nödvändiga klimatomställningen. Företaget genomför även en rad olika initiativ för att öka mångfalden i industrin.
Bolidens metaller behövs både för att utveckla det moderna samhället och för klimatomställningen. Det högteknologiska metallföretaget med egna gruvor och smältverk har 6 000 anställda och verksamhet i Sverige, Norge, Finland och Irland. Åsa Jackson ansvarar för HR, hållbarhet, hälsa, säkerhet, kommunikation och compliance på Boliden. Hon har ett stort engagemang och lång erfarenhet av attraktionsfrågorna i stora industriföretag. Nu har hon nominerats till Årets employer branding-person.
– De här frågorna ligger mig varmt om hjärtat, och de är oerhört viktiga för företags överlevnad och framgångar. Branschen är otroligt spännande och jag känner mig hemma i industrin och dess möjligheter och utmaningar. Världen ställer om till en fossilfri planet och då är våra metaller nödvändiga, säger Åsa.
Åsa Jackson
Titel: Senior Vice President Corporate Responsibility.
Utbildning: Civilekonom, Handelshögskolan i Göteborg, examen 1989.
Boktips: ”’Kåda’ av Ane Riel är en väldigt speciell och mångbottnad roman som sticker ut i bokskörden.”
Boliden har hela värdekedjan som krävs för att producera metaller vilket gör att det finns många karriärvägar. Företaget är i framkant när det gäller hållbarhet och teknikutveckling, och finns i flera länder. Därför är möjligheterna till utveckling stora både geografiskt och mellan affärsområden, projekt och uppdrag.
– Vi jobbar för att öka rörligheten och har med det perspektivet i våra talangprocesser. Det gäller också att lyfta fram förebilder som får beskriva hur deras karriärer sett ut. Tre av våra tio gruv- och smältverkschefer är kvinnor. Många av våra medarbetare har jobbat i gruvor runt om i världen, och i vår prospekteringsgrupp utanför Skellefteå har vi ett trettiotal nationaliteter representerade, säger Åsa.
Åsa har genom åren tagit initiativ till riktade satsningar för att öka andelen kvinnor i industrin. Boliden är exempelvis partners i Female Technical Engineers, ett program för kvinnliga ingenjörsstudenter som ger en djupare insyn på eftertraktade arbetsplatser.
– I ett företag där jag varit tidigare startade vi ett program med hållbarhetstema för kvinnliga teknologer som blev mycket framgångsrikt, säger Åsa.
Åsas personliga grundregel inom employer branding handlar om att öppna upp för studenter så tidigt som möjligt. Att engagera en variation av medarbetare, och att knyta kontakter och bygga nätverk med de målgrupper som är viktiga för företagets framtid. Det görs till exempel genom riktade satsningar där studenter verkligen får komma in i företaget, så som trainee- och mentorprogram, lärlingssystem, ex-jobbare och andra initiativ.
– Det gör att vi som företag kan visa upp vår spännande verksamhet, vår kultur och värderingar, olika typer av yrken och den variation i arbetsuppgifter som finns. Samtidigt får vi värdefull input som vi kan använda till att utveckla oss och bli mer attraktiva, säger hon.
Boliden