2020-11-30
Text: Fridah Jönsson
Foto: Julia Sjöberg
Nominerad 2021
Årets Innovatör
I Borås Stad kopplar man ihop arbetet med kompetensförsörjning och employer branding utifrån en gemensam strategi. Det ger en samsyn och vägledning i det kontinuerliga arbetet med att upplevas som en attraktiv arbetsgivare, både externt och internt.
Kärnan i Borås Stads employer branding-arbete är att använda trovärdiga budskap där medarbetarnas egna upplevelser speglas. Medarbetarna är ambassadörer och därför är det interna arbetet med arbetsgivarvarumärket avgörande för att lyckas med det externa.
Anna Frid Johnsen
Titel: Verksamhetsutvecklare med inriktning kompetensförsörjning.
Utbildning: Personal- och arbetslivs- frågor på Växjö universitet, examen 2003.
Det bästa med Borås: ”Lagom stor stad som utvecklats mycket under de senaste åren.”
Borås Stad arbetar enligt modellen ARUBA, där man fokuserar på flera olika områden; attrahera, rekrytera, utveckla, behålla och avveckla kompetens.
– Vi har också lagt till en del om introduktion och döpt om den till ARiUBA, säger Anna Frid Johnsen, verksamhetsutvecklare på Vård- och äldreförvaltningen, och fortsätter:
– En bra introduktion till arbetet är viktigt för att medarbetaren ska stanna kvar och vilja fortsätta utvecklas. Vi arbetar med att kvalitetssäkra mottagandet och introduktionen för våra olika yrkesgrupper, och våra handledare är ovärderliga för att möjliggöra detta och sprida en yrkesstolthet.
Magnus Andrén
Titel: HR-strateg.
Utbildning: Personal- och arbetslivsfrågor på Växjö universitet, examen 2003.
Det bästa med Borås: ”Närheten till naturen, oavsett var man bor är man alltid nära ett naturområde.”
Anna menar att Borås Stad har en styrka i sitt bemötande och öppna synsätt av vem som kan vara en potentiell medarbetare.
– Vi har stor vana av att ta emot praktikanter som kommer från allt från grundskola till högskoleutbildningar på avancerad nivå. Ett gott mottagande och bemötande är A och O oavsett ålder. Att känna sig väntad och viktig skapar engagemang och en positiv uppfattning av oss som arbetsgivare.
Sofia Gillberg
Titel: Verksamhetsutvecklare med inriktning kompetensförsörjning.
Utbildning: Studie- och yrkesvägledare, Malmö Universitet, examen 2016.
Det bästa med Borås: ”Den fina och mångsidiga naturen, perfekt för löprundan. Man saknar ingenting i Borås.”
Att skapa stabilitet, hålla i och hålla ut och samtidigt föra utvecklingen framåt är en viktig kombination i Borås Stads employer brandingarbete. Nomineringen till Årets innovatör medför reflektioner om vikten av att våga prova nytt och ändå hålla fokus på verksamhetens behov och förutsättningar. Sofia Gillberg, som också är verksamhetsutvecklare på vård- och äldreförvaltningen, berättar att Universums rapporter varit till stor hjälp för att attrahera och rekrytera yrkesgrupper där det råder brist på arbetskraft.
– Vi har använt oss av Universums rapporter och sammanställt det mest matnyttiga för våra verksamheter, vilket mynnat ut i en kommunikationsplan. När vi sedan står inför en rekryteringsprocess vet vi vad våra potentiella medarbetare tycker är viktigt när de väljer arbetsgivare och vi kan medvetet visa var vi står i dessa frågor. Magnus Andrén är HR-strateg på Borås stad och tycker att begreppet innovatör även innebär kontinuitet.
– Det är inte ovanligt att employer brandingarbetet ses som ett projekt där man tar fram något specifikt, som en ny grafisk profil. Men hos oss har arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare fått en kontinuitet och ses som en naturlig del i hela verksamheten. Vi hänger i och håller fast vid vår strategi, kryddar den med olika insatser och utvecklar kontinuerligt konceptet. Vi utgår alltid från samma paketering – och så bygger vi på det i takt med att vi tar olika steg.
Borås stad