2021-06-10
Lästid ca 2 min
Vinnare Employer Branding Awards 2021
Årets HR-direktör
Foto: Felicia Yllenius
Kungsleden siktar på att bli Sveriges mest lönsamma och framgångsrika fastighetsbolag. Professionalism, omtanke och glädje är värdeorden som alla ledare och medarbetare har som grund i det dagliga arbetet.
Kungsleden är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag. Cirka 90 procent av bolagets fastighetsinnehav finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Hanna Brandström började på företaget 2017 och är sedan ett år tillbaka Head of People and Culture.
– Vi är ett familjärt bolag och hos oss känner man sina kollegor. Värdegrunden är tydlig och stark och det gör att jag vill fortsätta vara med och påverka och driva oss i rätt riktning, säger hon.
Hanna Brandström
Titel: Head of People and Culture.
Utbildning: Kandidat i företagsekonomi inriktning organisation och ledarskap, Södertörns högskola, examen 2006.
Podcast-tips: ”Chefssnack av Svante Randlert.”
Drömbostad: ”En lägenhet i Paris eller på Franska rivieran. Jag har bott i Frankrike i många år och gillar den lite annorlunda, härliga atmosfären.”
Hanna är vinnare av priset Årets hr-chef. Hon lyfter sitt team och hela företaget som enträget arbetar med kulturen och hr-frågorna.
– Det går inte att göra saker själv, hela organisationen skapar det här tillsammans. Våra ledare får höga betyg i medarbetarmätningar som vi gör löpande under året. Om jag kan bidra till att vi har de bästa ledarna och medarbetarna som är öppna och nyfikna så känns det bra, säger hon och fortsätter:
– Jag har länge jobbat aktivt med att lyfta medarbetarna och berätta varför det är viktigt att lyssna på dem. Att göra det är en framgångsfaktor i varje företag.
Värdeorden på Kungsleden är professionalism, omtanke och glädje. Visionen är att skapa attraktiva och hållbara platser som inspirerar.
– Det är värden som vi försöker få med i allt vi gör, som i rekryteringar och uppföljningssamtal. Vi pratar kring dem när vi tar tuffa beslut och ställer oss ständigt frågan ”är det här med omtanke om kollegor, våra hyresgäster och för miljön?”. Om vi har kul på jobbet och gör det med glädje så blir vi också mer hållbara. Har man grundtryggheten och visar omtanke kan man även ta tuffa beslut, det finns en proffsighet i det, säger Hanna.
“Vi är ett familjärt bolag och man känner sina kollegor.”
Kungsleden som har en jämn könsfördelning jobbar nu aktivt med inkludering och mångfald. De har bland annat ett samarbete med Fryshuset som hjälper till att hitta ungdomar till sommarjobb, praktikplatser och instegsjobb som exempelvis fastighetsskötare.
– Vi har som mål att spegla samhället vi verkar i. På tre år har vi gått från 9 till 14 procent i antal medarbetare med utländsk bakgrund. Det känns lovande och jag tror att vi inom några år speglar samhället och alla de kunder vi möter, säger Hanna.
Antingen/Eller
Distans
Kontor
Havet
Skogen
Spontan
Strukturerad
Podcast
Pocketbok
I juni 2021 flyttade Kungsleden in i ett nytt huvudkontor i Stockholm. Hälsa och välbefinnande står i fokus, precis som gemenskap och kreativitet, fysisk aktivitet och återhämtning. Här finns exempelvis mycket grönska, yogarum, ljusrum och en stor terrass.
– Kontoret är vårt sätt att skapa en inspirerande, hållbar och attraktiv arbetsmiljö. Vi har fokus på medarbetarens välbefinnande, och vill skapa platser som inspirerar och som gör att man mår bra. Det finns en längtan att samlas igen efter coronapandemin och få den gemenskap, ergonomiska arbetsplats och dynamik som vi alla har saknat.
Kungsleden