Nominerade 2021

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling fortsätter växa

2020-11-24

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Felicia Yllenius

Marcus Svanberg, vd Länsförsäkringar.

Den lokala förankringen är stark på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling – Sveriges mest snabbväxande mäklarkedja. Fastighetsförmedlaren har sedan 2016 den största kundnöjdheten i fastighets-mäklarbranschen.

Länsförsäkringar är en kundägd organisation som är unik genom att ha bank, försäkring och fastighets-förmedling under ett och samma tak. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har 181 kontor runt om i landet. Marcus Svanberg är vd på företaget som har som mål att bli den största fastighetsmäklarkedjan i Sverige.

 

–Vårt koncept  – vi värderar mer – är en lek med ord och betyder att vi värderar våra medarbetare och att vi är värdebaserade. Vi värderar långsiktiga relationer och nöjda kunder, och det har vi lyckats med – vi har sedan fem år tillbaka Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex, säger han.

 

"Vi skapar trygga bostadsaffärer
genom livet"

Employer branding ger resultat
Marcus har blivit nominerad till Årets vd inom employer branding. Han berättar att de har lagt ner mycket tid och energi på arbetsgivar-varumärket sedan han började på företaget för fyra och ett halvt år sedan.

 

– Det är huggsexa om fastighetsmäklare i branschen och vi har jobbat mycket med att attrahera och behålla medarbetare i en ny  employer branding-strategi som vi är nöjda med. Vi ser att det ger resultat – vi är inne på en bra tillväxtresa, säger Marcus och fortsätter:

 

– Visionen ”vi skapar trygga bostadsaffärer genom livet” – och ”trygga, kunniga och
personliga” är värderingar som speglar oss. Kunderna uppskattar att det finns en trygg hand som hjälper dem genom bostadsaffären med en lokalt förankrad mäklare som kan sin sak.

 

Kontoren i fokus

På Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, som är byggt på franchisekoncept, fokuserar de på ledarskapsutveckling för ledarna på de lokala kontoren, och på vidareutbildning och löpande säljträning för medarbetarna.

 

– Utbildning är viktigt för att behålla medarbetarna och för att de ska känna att de kan ta nya steg i utvecklingen. Med hjälp av ledarskapsutvecklingen kan ledarna bygga en god stämning, gemenskap och attrahera bra personal lokalt. De lokala initiativen är viktiga. Sedan måste kontoren själva driva  verksamheten framåt och faktiskt lyckas konkurrera med övriga aktörer och ta marknadsandelar, säger Marcus.

Under 2021 fortsätter Länsförsäkringar Fastighetsförmedling att satsa mycket på digitalisering och marknadsföring för att ligga i framkant i branschen.

 

– Vi syns mycket på sociala medier och hörs exempelvis i podcasts och genom samarbeten med influencers. Där ligger vi steget före våra konkurrenter och den typen av fokusområden kommer vi att jobba vidare med, säger Marcus

Marcus Svanberg

Titel: Vd.
Utbildning: Internationell ekonomi, Uppsala universitet, examen 1999.
Vad eller vem inspirerar dig? ”Alla våra medarbetare runtom i landet är en stor källa till inspiration.”

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har sedan starten 2006 etablerat 181 mäklarkontor runt om i Sverige och är i dag cirka 900 medarbetare. Vi är den snabbast växande mäklargruppen i landet och i vår fortsatta expansion söker vi kontinuerligt nya medarbetare som vill utvecklas i ett värderingsstyrt och kundorienterat företag. Läs mer: lansfast.se/karriar

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Trafikverket
Trafikverket rekryterar allt fler via sociala medier
Läs mer
Samsung
”På Samsung uppmuntras vi att förverkliga våra idéer”
Läs mer
Folksam
Starka värderingar skapar ett hållbart Folksam
Läs mer
Arbetsgivarverket
Arbetsgivarverket får fler att vilja jobba statligt
Läs mer