Vinnare Employer Branding Awards 2020

OnePartnerGroup

Lokalt och personligt på OnePartnerGroup

2020-11-16

Text: Sara Schedin

Foto: Daniel Silfver

Vinnare Employer Branding Awards 2020

Årets Nykomling

Genom att titta på flöden och mäta data har OnePartnerGroup, som är vinnare av titeln Årets nykomling inom employer branding, fått en djupare förståelse för vad kandidater och potentiella medarbetare letar efter.

Rekryterings- och bemanningsföretaget OnePartnerGroup grundades 2009 och finns i dag på ett femtiotal orter – från Malmö i söder till Umeå i norr. Jane Bergman, som är baserad på huvudkontoret i Jönköping, började på bolaget för två år sedan för att driva deras employer branding-arbete.

– Vår HR-avdelning hade redan gjort ett gediget arbete med vår beteendegrund och tagit fram värdeorden ”Framåtlutad”, ”Schysst” och ”Lagspelare”, tillsammans med våra medarbetare. Mitt uppdrag blev att ta fram en strategi för hur vi skulle förmedla och kommunicera den värdegrunden externt.

Jane Bergman

Titel: Employer Branding Manager.

Vilket råd skulle du ge till någon som är i början av sitt yrkesliv? “Våga ta för dig och tro på dig själv!”

Vad inspirerar dig på jobbet? “Mina kollegor!”

Antingen/Eller

Hav/Sjö
Jogga/Yoga

Efterrätt/Förrätt

Julafton/Midsommar

Kandidatupplevelsen

Jane började även att titta på bolagets flöden på sociala medier och på hemsidan. Hon såg bland annat att 85 procent av de som besökte deras sajt, som då var helt riktad mot kund, var kandidater.

– Vi tittade på hur en process ser ut från det att man hör talas om oss till att man kommer in på vår hemsida och sedan eventuellt söker en tjänst. Med hjälp av ett externt bolag började vi mäta våra rekryteringsprocesser och kandidatupplevelsen, vilket har gett oss väldigt mycket värdefull data.

Femtio procent av de kandidater som inte får jobbet de har sökt och inte heller får återkoppling på sin ansökan, kommer inte att söka till den arbetsgivaren igen, förklarar Jane.

– Hur vi tar hand om de som söker hit påverkar vårt employer brand otroligt mycket. Därför lägger vi stort fokus på återkoppling och ligger bra till om man jämför med vår bransch, som överlag är dåliga på den punkten.

Det personliga och lokala

En annan nyckel till OnePartnerGroups framgångsrika employer branding-arbete har varit att lyfta medarbetarna och låta dem berätta om sin arbetsvardag. Framförallt i små filmsnuttar, eftersom de har sett att rörligt material skapar ett högre engagemang.

– Att visa vad medarbetarna gör på andra orter gör att vi kommer närmre varandra – och det är också inspirerande att få inblick i allt som är på gång inom koncernen. Det går hand i hand med vårt fokus på det lokala och personliga som är en stor del av vårt DNA, säger Jane och tillägger:

– Vi har till exempel bara bilder på våra egna medarbetare på hemsidan och i sociala kanaler. Bara en sådan enkel sak skapar en mycket mer personlig känsla än om vi skulle använda anonyma stockfoton.

Tänker långsiktigt

Janes personliga grundregel inom employer branding är att arbeta långsiktigt och att tänka på hela flödet.

– Många tror att det bara handlar om att annonsera för att nå rätt målgrupp – men sedan då? Man måste ju också ta hand om de som kommer in. Tänk alltid inifrån och ut, och utifrån och in. Employer branding är ingen quick-fix. Det är också viktigt att konkretisera arbetet internt, annars kan det lätt bli för flummigt. Fokusera på ett antal olika områden i projektform och bygg sedan vidare på det.

OnePartnerGroup

OnePartnerGroup startades 2009 av Stefan Alvarsson som i dag även är koncern-VD. Stefan såg möjligheten med ett lokalt bemanningsföretag och startade då det första kontoret i Jönköping. I dag finns OnePartnerGroup på 45 orter runt om i Sverige med fokus på att erbjuda tjänster inom rekrytering, bemanning och utbildning. Antal medarbetare: 2 500.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

OnePartnerGroup
OnePartnerGroup drivs av den lokala styrkan
Läs mer
Kronofogden
Kronofogden satsar stort inför framtiden
Läs mer
Ola Arvidsson på Arla vid vattnet i Helsingborg. Foto: André de Loisted
Arla Foods
Fokus på det personliga på Arla
Läs mer
Trafikverket
Trafikverket bidrar till ett tillgängligt Sverige
Läs mer