2022-12-02
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2022
Årets employer branding-manager
Foto: Julia Sjöberg
Starka inåt för att lyckas utåt. Och genuin och äkta i det man säger och det man säljer. Det är Karin Rönnbäcks HR-filosofi på Saab, en filosofi som tagit henne till prispallen. I år är tar hon hem titeln som Årets employer branding-manager.
Saab är ett stabilt svenskt industri företag och försvarskoncern. Och tack vare försvarsindustrins säkerhetskritiska karaktär följer branschen inte det normala konjunkturläget. Behovet av att kompetensförsörja och anställa planeras med perspektiv på 20 år. Karin Rönnbäck på Saab är utsedd till Årets Employer branding-manager.
– Det man fått upp ögonen för är att vi samarbetar internt och har krokat arm. Vi är ett stort HR- och kommunikationsgäng som samarbetar och har roligt tillsammans. Vi jobbar hårt för att skapa engagemang, det är superviktigt för mig som jobbar med arbetsgivarvarumärket externt. Det är också viktigt att på ett tydligt sätt koppla arbetet med employer branding till företagets övergripande mål. Att tydliggöra betydelsen av att ha rätt kompetens på plats både nu och många år framåt. Detta för att forsätta kunna leverera högkvalitativa produkter till våra kunder.
En av Karin Rönnbäcks stora hjärtefrågor är ambassadörskap. Saab har i dag 80 ambassadörer som är inkopplade på olika aktiviteter. Mer än hundra events som mässor, studiebesök, seminarier och klassbesök runt om i Sverige kräver ett engagemang från alla.
– Det är extremt roligt. I en perfekt värld är alla ambassadörer, men så är det inte förstås utan vi behöver hitta de som brinner lite extra för det. Ambassadörerna är underbara – jordnära, samarbetar och älskar att lösa problem. Ambassadörerna utbildas en gång per år och de representerar sig själva som anställda på Saab. Ambassadörerna jobbar i dag inom de områden där Saab har störst rekryteringsbehov i framtiden. Det är ärligt och skulle inte vara samma kraft om jag var ute på mässor och försökte svara på frågor.
Karin Rönnbäck berättar gärna om vad som gör Saab unikt. Någonting som kommer upp mycket från de anställda är att de upplever att de snabbt får förtroende i arbetet och även frihet under ansvar. Även om man kommer direkt från skolan och är utan erfarenhet. Man lägger stort värde i det här, vilket ofta sticker ut jämfört med andra arbetsplatser.
– Här finns en stor tillit. Du kan, du löser det här, vi hjälper dig. Det är kanske lite oväntat då det handlar om komplexa, högteknologiska produkter. Men det finns verkligen en mjuk företagskultur på insidan. Det är inget vi bara säger!
Karin Rönnbäck
Titel: Employer branding manager.
Utbildning: Kandidatexamen inom HR, Växjö universitet, examensår 2004.
Var hämtar du din energi?
”Jag älskar vara i skogen, alltid fullastad med fika.”
På Saab är balans mellan arbete och fritid ingen plötslig trend man hoppat på. Att respektera den balansen ligger i kulturen och har ett starkt stöd hos arbetsgivaren. Och det gäller inte bara föräldrar som ska hämta på dagis – utan alla. I grunden handlar det om att orka och ha energi för sport, hobbys, relationer och allt annat i livet.
– Det här kommer att blir allt viktigare och efterfrågas redan nu i hög utsträckning. Många värderar också att vi jobbar med innovation och högteknologiska produkter. Det i kombination med att vi är ett jordnära företag tror jag kommer att vara attraktivt för Saab framåt. Och att alla får vara sig själva. Våra samarbetspartners säger samma sak – det är hårt på utsidan, men mjukt på insidan, avslutar Karin Rönnbäck.
SAAB