2022-12-02
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2022
Årets HR-chef – Privat sektor
Foto: Patrik Lundin
En varm och inkluderande kultur där det finns många möjligheter att växa. Så beskriver Helena Söderberg, som är vinnare av utmärkelsen Årets HR-chef, Coor – en av Nordens ledande facility management leverantörer.
Ett nära samarbete mellan HR, kommunikation och marknad har varit en stor framgångsfaktor i Coors employer branding-arbete. Det menar Helena Söderberg som har plockat hem titeln Årets HR-chef.
– Det känns väldigt roligt att vi blir uppmärksammade för det arbete som Coor har gjort under en lång tid. Här skapar vi framgång tillsammans.
Helena började som HR-direktör på Coor hösten 2020, och hon berättar att bolaget redan då hade en väl förankrad employer branding-strategi. Coor har länge varit duktiga på att förmedla
vilka de är till sina målgrupper.
– Vi har lyckats nå ut med att vi är ett företag med en varm och inkluderande kultur där det finns möjligheter att växa. Det finns en stor tillit här och vi månar verkligen om varandra.
De senaste åren har Coor drivit en rad olika utvecklingsprojekt med syftet att jobba ännu mer tillsammans inom koncernen. Förutom Sverige har Coor även verksamhet i Finland, Norge och Danmark.
– Vi har tagit ett omtag kring vårt employer branding-arbete och bland annat arbetat fram ett nytt koncept. Detta eftersom vi ville ta vårt arbete till nästa nivå och jobba närmare tillsammans inom våra nordiska grannländer. För att ta fram det nya konceptet gjorde Coor en förstudie under 2021 där de tog reda på vilka styrkor medarbetarna tycker att bolaget har, och hur företaget sticker ut jämfört med sina konkurrenter.
– Oavsett vilket land de anställda befann sig eller vilken position eller tjänst de hade lyfte de fram samma sak – den trygga och varma kulturen som vi har. Den enigheten tycker jag är så talande för Coor som arbetsplats. Därför är det också lätt för oss att gå ut med ett tydligt employer brand, säger Helena och tillägger:
– I samband med lanseringen av det nya konceptet har vi bland annat skapat filmer som är riktade till våra målgrupper där huvudbudskapet är att medarbetarna är skillnaden. Det är de som varje dag gör skillnad i sin roll med sitt engagemang, kompetens och erfarenhet.
Helena Söderberg
Titel: HR-direktör.
Utbildning: Personalvetarlinjen, Uppsala universitet, examensår 1991.
Vem är din förebild?
”Min farfar. Han var öppen och nyfiken hela livet.”
Coor jobbar mycket med sitt interna employer brand och att medarbetarna ska känna att de blir sedda, hörda och bekräftade. De arbetar bland annat med engagemang på olika sätt.
– Till exempel utser vi årets medarbetare inom sex olika kategorier varje år, där exempelvis Årets skyddsängel och Årets ledare ingår. Då är det de anställda som nominerar varandra och sedan samlas vi och lyfter vinnarna tillsammans. I år nominerades drygt 1 000 medarbetare, vilket betyder att ungefär 10 procent av våra medarbetare fick en nominering. Helena berättar att de kontinuerligt arbetar med olika utvecklingsinsatser och att det finns
många möjligheter att göra karriär inom Coor, och det oavsett roll. Man kan utvecklas inom sitt eget affärsområde eller testa på ett annat.
– Vi har en hög andel internrekryterade inom organisationen. Vår ambition är att man ska växa internt.
Coor