2020-09-17
Text: Manja Bååth
Foto: Kristofer Hedlund
Nominerad 2021
Årets Hederspris
Globala Gränges utvecklar aluminium som kan transportera värme och kyla. 2 000 anställda verkar över stora delar av världen – och vartannat fordon som rullar på jorden har minst en Grängesprodukt.
Gränges levererar värmeväxlarlösningar till sina slutkunder som främst finns inom fordonsindustrin och värme- och ventilationsindustrin. Sedan sex år tillbaka ansvarar Magnus Carlström för koncernens övergripande HR-frågor, och han uppskattar att få jobba såväl strategiskt som operativt.
– Det pågår ett teknikskifte just nu som gör att hela automotiveindustrin förändras vilket är väldigt spännande.
Magnus Carlström
Titel: Personaldirektör, Senior Vice President Human Resources.
Utbildning: Jurist- ekonom- och beteendeveterarexamen, 1995–2000.
Om du hade en superkraft, vilken skulle det vara? ”En kraft som kunde hela folk – både själsligt och fysiskt. Hela världen hade blivit en bättre plats om alla var friska och glada”.
Magnus Carlström jobbar med Human Resources vilket innebär att han ansvarar för alla frågor inom HRs huvudprocesser: attrahera, rekrytera behålla, utveckla och avveckla.
– HR-funktionen har en varierad agenda, vi jobbar med allt från att rekrytera och se över vårt kompetensbehov, till att hantera medarbetar- undersökningar, skolkontakter, ledarskapsfrågor, bonus, pensioner, försäkringar och löner. Men vi på HR jobbar också med att hantera problem som kan uppkomma på en arbetsplats, samarbetssvårigheter eller diskrimineringsfrågor till exempel. Det kan också handla om företagshälsa på andra sätt, såsom rehabiliteringsfrågor. Gillar man människor och vill ha ett varierat arbete ska man definitivt jobba med HR, säger Magnus.
Personligt bemötande, transparens, uthållighet och en långsiktig strategi är vad som ligger bakom Gränges framgångsrika employer branding-arbete, enligt Magnus.
– 2014 gjorde vi en omstart och strukturerade vårt arbete med studenter och young professionals. Vi kartlade vad som var viktigt för dessa grupper och tittade internt på vad av detta vi kunde erbjuda. Sedan betonade vi de sakerna i flera olika kanaler och artiklar för att sprida vilka vi är och vart vi är på väg. Vi tog även personligen kontakt med studenter som fick komma hit och lära känna oss, och vi sponsrade olika studentföreningar.
Gränges har låg personalomsättning och högt söktryck på sina tjänster. Anledningen till detta tror Magnus är en kombination av flera saker. Dels levererar Gränges en synlig produkt, till skillnad från många konkurrenter som levererar tjänster, och dels ligger bolaget i framkant när det kommer till hållbarhet. Men den främsta anledningen till att de är en så uppskattad arbetsgivare tror Magnus är deras företagskultur.
– Det som gör att man i slutändan väljer att lämna ett företag handlar sällan om vilken dator eller lön man har. Det handlar snarare om kulturen, kollegorna och chefen. Därför jobbar vi kontinuerligt med dessa frågor på Gränges. Vi har en professionell men ändå familjär kultur och ett modernt icke-hierarkiskt ledarskap. Vi värdesätter jämställdhet och balans mellan privat- och arbetsliv. Och vi bryr oss om varandra, på riktigt. Man kan kopiera det mesta från ett bolag men inte en kultur, och kulturen är ju själen i bolaget kring vilket det mesta kretsar – en bra kultur ger ofta en bra slutprodukt.
Gränges