2020-09-21
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Kristofer Hedlund
Nominerad 2021
Årets HR-direktör
På låneföretaget och bankutmanaren Qred får medarbetarna ta ett stort eget ansvar och vara med och utveckla verksamheten. Den platta organisationen och familjära kulturen bidrar till att göra det möjligt.
Qred är en bankutmanare som erbjuder lån till små- och medelstora företag. Sedan början av 2020 är Marianne Winblad von Walter Head of HR. Marianne tänker employer branding i allt hon gör, och har nu blivit nominerad till Årets HR-direktör.
– Här får jag vara nära verksamheten, affären och medarbetarna och tillsammans med mitt team bygga en HR-plattform från grunden, säger hon.
Marianne Winblad von Walter
Titel: Head of HR.
Utbildning: Linjen för personal- och arbetslivsfrågor, Uppsala universitet, examen 1984.
Inspireras av: ”Människor som delar med sig av ärliga berättelser.”
Marianne som har jobbat med HR och arbetsgivarvarumärke under många år vill avmystifiera synen på employer branding-arbetet.
– Jag är mån om att jobba enkelt. Employer branding har på något sätt blivit mystifierat och många tror att man måste anlita extern hjälp. Det behöver inte vara fel att ta hjälp, men det riskerar att bli alldeles för stort, komplicerat och tungrott. När man väl är klar med plattform och budskap så är det kanske inte längre det man vill säga. Om vi har med oss att employer branding ligger som en matta under allt vi gör blir det mer relevant, når större framgång och bidrar bättre till affären, säger hon.
Qred grundades 2015 av tre personer och består i dag av närmare 80 medarbetare. Affärsidén är att underlätta processen för småföretagare att få finansiering. Man har byggt egna algoritmer för kreditbedömning av kunderna för att bli så träffsäkra som möjligt. Financial Times har utsett Qred till Sveriges snabbast växande företag och Europas åttonde.
– Det är ett framgångsrikt företag som har en platt organisation och familjär kultur. Vi tror på det icke hierarkiska där var och en får och tar stort eget ansvar. Vi har vuxit och det finns fortfarande expansionsplaner, så nu lägger vi grunden för att vi ska kunna växa ytterligare. Qred vill fortsätta att vara ett snabbfotat och rörligt företag samtidigt som vi sätter mer struktur kring roller och ansvar. Vi har en välutvecklad digital process för våra kunder och nu utvecklar vi även den digitala plattformen för våra medarbetare och chefer, säger Marianne.
I en undersökning som mäter engagemang och som frågar om man som medarbetare kan rekommendera arbetsgivaren till en vän placerade sig Qred högt.
– Vi fick ett fantastiskt resultat och det bevisar att det finns en genuin stolthet bland våra medarbetare. Vi är måna om att fortsätta jobba aktivt för att bibehålla och öka den stolthet som finns hos våra medarbetare, säger Marianne och fortsätter:
– Framöver kommer vi att jobba ännu mer med storytelling kring våra kunder, och lyfta våra egna team och medarbetare i olika sammanhang. Nyligen har vi lanserat Qredcast, en podcast som våra team inom marknad och kommunikation håller i. Vi är mer än ett finansieringsstöd för våra kunder. Vi inspirerar och delar kunskap på flera sätt, där Qredcast är en kanal.
Qred