Vinnare 2022
Årets nykomling
Foto: Patrik Lundin
Ramirent hyr ut maskiner, liftar och andra byggprodukter – en cirkulär affärsmodell som ligger helt rätt i tiden. För att attrahera fler talanger till byggbranschen tar de pulsen på medarbetarna både inom det egna företaget och i hela branschen.
Ramirent är ett av Europas ledande maskinuthyrningsföretag. De har närmare 1 000 medarbetare i Sverige och är en del av franska Loxam med totalt 11 300 anställda i Europa. Anna Klebe är sedan 2019 HR-chef på Ramirent och den som vunnit titeln Årets nykomling inom employer branding.
– Vi jobbar i den cirkulära ekonomin sedan 65 år tillbaka, och vår affärsmodell ligger helt rätt i tiden. Vi hyr ut maskiner och kan sköta hela eller delar av logistiken på ett bygge. Vårt hållbarhetsarbete gör oss attraktiva, inte bara för våra kunder utan även när vi rekryterar nya medarbetare, säger hon.
Anna Klebe
Titel: Head of HR.
Utbildning: Universitetsstudier motsvarande Fil kand. i HR och arbetsmarknadskunskap, psykologi, juridik, och engelska vid Stockholms universitet.
Smultronställe: ”Mitt sommarhus i Norduppland som ger tillfälle till vila och fysiskt arbete.”
Sedan några år tillbaka berättar företaget om sina satsningar på miljö, jämställdhet och säkerhet – inte minst i sociala medier. Ett antal medarbetare har dessutom utsetts till interna ambassadörer som berättar om sina upplevelser av att jobba på Ramirent, och de delar sina berättelser på Linkedin.
– Våra medarbetare formulerar vad det är som gör att vi går till jobbet med glädje och vad vi behöver bli bättre på. Våra ledord ”Smooth service with a smile” är en tydlig vision för hur vi ska agera mot varandra och våra kunder – och det genomsyrar hela organisationen.
Medarbetarna svarar regelbundet på undersökningar om hur de upplever Ramirent som arbetsgivare. Svaren visar att företaget ligger en bra bit över genomsnittet för liknande bolag i Sverige.
– Medarbetarna uppskattar att vi är en inkluderande arbetsplats och att det finns goda möjligheter till att få balans mellan arbete och fritid. Att det syns i medarbetarnas svar är vi jätteglada för, säger Anna.
Med den så kallade Ramirentrapporten tar de även tempen på byggbranschen i stort, i delar som rör hållbarhet, säkerhet, trivsel och jämställdhet. Över 500 kollegor i byggbranschen har svarat på frågor om hur de upplever sin situation och arbetsplats.
– Det finns en hel del att göra inom branschen, men hela 73 procent svarar ändå att de trivs väldigt bra på sin arbetsplats, säger Anna och fortsätter:
– Vi gör den här undersökningen för att få veta hur det ser ut i branschen, men också för att vi vill driva på viktiga frågor där branschen behöver bli bättre för att vara konkurrenskraftig.
“Vi jobbar i den cirkulära ekonomin sedan 65 år tillbaka”
Anna väljer:
Lägenhet
Villa
Stranden
Skogen
Kaffe
Te
Distans
Kontor
Anna och hennes kollegor på HR har justerat utformningen av jobbannonser vilket har gett en ny kategori sökanden.
– För vissa roller skrev vi tidigare att man till exempel måste ha truckkort, och det tror vi skrämde bort en del från att söka sig till oss. Så det har vi ändrat. Om vi hittar rätt personlighet kan vi istället se till att de får sitt truckkort via
oss, säger hon och fortsätter:
– Vi ser också över hur kan attrahera fler kvinnor till branschen och till vårt bolag. Bland annat genom att lyfta fram kvinnor som jobbar hos oss redan idag.
Ramirent