2022-12-01
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets team
Foto: Felicia Yllenius
Med ett rykande färskt EVP under armen tar SEB:s employer branding-team klivet in i 2023. Här berättar Malin Brant-Lundin och James Barraclough om den stora transformation som deras team genomgått de senaste två åren – och hur vägen framåt ser ut.
Malin Brant-Lundin är Global Head of Employer Branding på SEB och James Barraclough är Employer Branding Project Leader för divisionen Stora företag och finansiella institutioner. Sedan de började på banken år 2020 har deras team, som är nominerat till Årets employer branding-team 2023, tagit flera viktiga steg för att stärka SEB:s arbetsgivar varumärke.
– Employer branding är en prioriterad fråga inom SEB och vårt arbete engagerar allt från medarbetare till högsta ledningen. Det är avgörande för att vi ska attrahera kvalificerade kandidater, säger Malin.
“Vi ser fram emot att lansera vårt nya EVP under nästa år”
SEB:s employer branding-team har vuxit rejält de senaste två åren och består i dag av, förutom Malin och James, ett flertal projektledare, två Talent Program Managers, som ansvarar för SEB:s initiativ för juniora talanger, samt en Digital Media Manager och en Social Media Manager.
– Det räcker inte längre att enbart synas på fysiska event utan man måste även ha ett uppdaterat och attraktivt digitalt innehåll för potentiella talanger att ta del av. Att arbeta data drivet är ett stort fokus för oss och vi har nyligen anställt en trainee till teamet i rollen som data analytiker. På så sätt kommer vi att kunna bli ännu bättre på att följa och analysera resultaten av våra digitala aktiviteter, säger Malin.
Malin Brant-Lundin & James Barraclough
Namn: Malin Brant-Lundin.
Titel: Global Head of Employer Branding.
Utbildning: Master i ekonomi, Uppsala universitet, examen 2003.
Namn: James Barraclough.
Titel: Employer Branding Project Leader.
Utbildning: Master of Arts, English and American literature, New York University, examen 2012.
SEB:s employer branding-arbete sträcker sig utanför Sveriges gränser och Malin och hennes team har inlett ett nära samarbete med sina globala kollegor.
– Vi har regelbundna virtuella möten där vi delar erfarenheter med varandra och bollar nya idéer. Vårt fokus det senaste året har varit att arbeta fram ett nytt Employer Value Proposition (EVP) tillsammans, berättar James.
SEB:s syfte, som är att positivt forma framtiden med ansvarsfull rådgivning och kapital, har varit en ledstjärna vid framtagandet av det nya EVP:t. Den övergripande rubriken är ”Building sustainable societies together”, som väver ihop EVP:ts tre pelare: ”Relationships, relationships, relationships.”, ”Always curious. Always growing.” och “Innovating for a sustainable future”.
– Vårt EVP knyter samman vår relationsdrivna kultur, vår nyfikenhet och villighet att lära och växa, och SEB:s stora engagemang för samhälls och hållbarhetsfrågor. Under arbetet med att ta fram det nya EVP:t var det stor enighet om vilka teman vi skulle bygga det runt, vilket talar för en stark kultur inom banken, säger James.
Under 2023 kommer SEB:s EVP att komma till liv genom medarbetarnas berättelser. Employer branding-teamet ser fram emot att lägga upp innehåll där människorna på banken berättar om sin relation till EVP:ts pelare och hur de reflekteras i deras arbetsvardag.
– Vi har lagt grunden för de berättelser vi kommer att kommunicera under kommande år, så man skulle kunna säga att det är nu det roliga börjar, säger James.
SEB