2020-10-28
Text: Elsa Sjögren
Foto: Patrik Lundin
Nominerad 2021
Årets VD
TRR hjälper uppsagda tjänstemän till nya lösningar – ett uppdrag som inspirerar till stolthet hos medarbetarna. Trots en fördubbling av antalet klienter har de senaste 18 månaderna halverat omställningstiden.
Employer branding är en naturlig del i TRR:s DNA, menar vd Lennart Hedström, som nu är nominerad i kategorin Årets vd.
– Vi bidrar till en sund och rörlig arbetsmarknad och en förbättrad kompetensförsörjning i Sverige. Employer branding finns naturligt i vårt uppdrag som organisation, och jag tycker att vi har lyckats rätt bra med det arbetet, säger han och fortsätter:
– Det viktigaste är inte huruvida man har en uttänkt employer branding-strategi utan om medarbetaren pratar gott som sin arbetsgivare under lördagsmiddagen. När den anställda med självklarhet och stolthet pratar väl om sin arbetsgivare, då har man lyckats.
Lennart Hedström
Titel: Vd.
Utbildning P-linjen på Mittuniversitetet, examen 1988.
Boktips: ”Nobel: den gåtfulle Alfred, hans värld och hans pris av Ingrid Carlberg.”
Vem inspirerar dig? ”Min sambo Maria, hon är en fascinerande person.”
Antingen/Eller
Landet/Stan
Skidsemester/Solsemester
Spontanitet/Planering ”Spontan planering!”
Tv-serie/Bok
Med stöttning och inspiration hjälper TRR uppsagda tjänstemän att hitta nya roller och lösningar. Bolaget har på senare tid blivit en alltmer attraktiv arbetsgivare bland young professionals och studenter, ett intresse som dessutom går att mäta. På bara fyra år har bolaget ökat från 4 500 följare till 22 000 följare på LinkedIn och TRR Forum, det digitala nätverk som man skapat på plattformen, har efter bara 1,5 år samlat 5300 medlemmar.
– Vi väcker för kanske första gången intresse bland studenter, något som jag tror beror på att det idag är allt viktigare att känna ett äkta och genuint syfte med sitt arbete.
”I dag är det stora värdet att arbeta med ett genuint och äkta syfte.”
Det turbulenta året har kantats av varsel och uppsägningar i flera branscher, något som har gjort att TRR tagit emot mer än dubbelt så många personer i behov av stöttning och hjälp jämfört med förra året. Lennart menar att det digitaliseringsarbete som man påbörjade 18 månader tidigare är en viktig anledning till att verksamheten har flutit på bra trots ett ökat tryck. På 1,5 år har TRR till och med lyckats halvera sin omställningstid, det vill säga tiden det tar för en klient att hitta en ny lösning. Under det senaste kvartalet har de kortat den genomsnittliga omställningstiden från 7 måna- der till 5,5 månad – trots coronapandemin.
– Vi har lyckats kombinera vår förmåga till möten och det mellanmänskliga med att nyttja tekniken i de sammanhang det stödjer vår verksamhet. Vi har en förmåga att anpassa oss till den verklighet vi lever i. Jag är oerhört glad, nöjd och stolt över hur vi har lyckats klara resultaten under det här året.
I en tid då många medarbetare arbetar hemifrån krävs en annan form av ledarskap, engagemang och närvaro från arbetsgivarens håll, menar Lennart. TRR arrangerar därför webinarier, föreläsningar och hälsoaktiviteter där medarbetare deltar digitalt.
– Vi har också haft en kvällsaktivitet i samband med vår digitala kickoff med ett inhyrt band som spelade live och en trollkarl som uppträdde. Medarbetare fick hem en låda med bland annat snacks och popcorn så att även resten av familjen kunde vara med.
TRR