2022-06-17
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets employer branding-person
Foto: Julia Sjöberg
Globala muskler och en lokal närvaro, en lärandemodell som går nedifrån och upp och ett högre syfte. Det är tre faktorer som gör det möjligt att minska gapet mellan människa och teknik och som är viktiga för Tietoevry när de ska hitta nya talanger.
Techbolaget Tietoevry är summan av finska Tieto och norska EVRY – två starka bolag på sina respektive marknader. Bolagen gick samman för cirka två år sedan och Tietoevry har i dag över 24 000 anställda. Andreas Palm är Nordic Employer Branding Lead och nominerad till Årets employer branding-person.
– Det är jättekul att ha blivit nominerad! Vi är fortfarande ett relativt nytt bolag som formas och det i sig är en spännande resa att vara med på. Vi är ett team på fyra personer och har fått en bra balans mellan att möta de lokala behoven i respektive land och samtidigt ha en stark enhetlighet mot den nordiska marknaden. Jag är stolt över att teamet hittat en modell som fungerar.
Andreas Palm
Titel: Nordic Employer Branding Lead.
Utbildning: Kandidat i personalvetenskap samt magister i strategisk information och kommunikation, Göteborgs universitet och Borås högskola, examen 2011 och 2015.
Var hämtar du din inspiration? ”När det kommer till jobbet inspireras jag av media och film – interaktion mellan människor helt enkelt. Intressanta kommunikationsgrepp är ofta applicerbara i många olika situationer, även i talangkommunikation.”
Vid sammanslagningar kan det vara en utmaning att hitta en gemensam företagskultur. Men hos Tietoevry fanns många gemensamma nämnare. Bolaget har också gjort ett bra grundarbete och bjudit in medarbetarna att vara med i processen, bland annat genom olika workshops.
– Mycket av företagskulturen bygger på det skandinaviska arvet som innebär öppenhet, förtroende och mångfald inom och mellan funktioner och länder. Detta är extremt viktigt när vårt erbjudande är komplext, det handlar om tekniska lösningar med många olika funktionaliteter. Därför är det superviktigt att ha ett sömlöst samarbete över gränserna, säger
Andreas Palm.
Tietoevry erbjuder en möjlighet för sina medarbetare att minska gapet mellan teknik och människa – och att med sina lösningar bidra till samhället. Många av bolagets lösningar ligger bakom vanliga men samhällsviktiga aktiviteter som att handla, åka tåg eller olika banktjänster. Funktioner som ger värde för medborgaren och som i slutändan tjänar ett högre syfte.
– Vi måste vara duktiga på att förklara vad våra tjänster skapar för mening för slutkonsumenten. Jag tror att man blir förvånad över att vi ligger bakom så många samhällsviktiga lösningar, det är inget man ser från utsidan.
Andreas Palm menar att Tietoevry är unikt duktiga på att jobba med intern kompetensutveckling. Man gör det genom att ge organisationen frihet att driva lärande och utveckling med så kallade learning communities.
– Vi tror på en lärandemodell som sker nerifrån och upp – inte tvärtom. Det är inte till exempel HR-avdelningen som vet vad som är viktigt att kunna, det är experterna på fältet som vet det. Och de måste få tid och resurser till att undersöka och sedan dela den nya kompetensen.
Andreas väljer:
City
Camping
Tidning
Podd
Svart
Vitt
Elbil
Elcykel
Företagets employer branding-arbete har särskilt handlat om att skapa en så fokuserad strategi som möjligt. Och detta fokus har gett frukt. Många ovärderliga kompetenta medarbetare har hittat till Tietoevry.
– Employer branding som område är så ofantligt stort. För att bryta igenom bruset krävs det att man vågar välja, och därefter jobbar med nyanserna för att hitta fram till en storytelling som känns unik för oss. Less is more skulle man väl kunna sammanfatta det med, avslutar Andreas Palm.
Tietoevry