Vinnare Employer Branding Awards 2020

Trafikverket

Trafikverket bidrar till en fossilfri vind i seglen

2020-11-30

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Kristofer Hedlund

Vinnare Employer Branding Awards 2020

Årets hederspris & employer branding-företag

Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt – Trafikverkets vision är en ledstjärna i vardagen. Ett av myndighetens uppdrag är att finansiera forskning och innovation inom transportområdet för att säkra framtidens samhälle.

Trafikverket har under de senaste åren tagit ett helhetsgrepp om kommunikationen av myndigheten som arbetsgivare för att bli tydligare, nå ut till omvärlden och bygga förtroende. Bakom strategin står bland annat Emil Adén som leder myndighetens arbete kring arbetsgivarprofilering. Ett av Trafikverkets uppdrag handlar om att finansiera forskning och innovation, och i den nationella planen för transportsystemet 2018–2029 är hela 8 miljarder kronor avsatta till området.

Emil Adén

Titel: HR-strateg. Arbetsgivarprofilering.
Utbildning: Master of Science in Business Administration and Economics, Growth Through Innovation and International Marketing, Linnéuniversitetet, examen 2008.
Vilken superkraft skulle du vilja ha? ”Det vore spännande att besöka framtiden för att se vad som kommer att hända.”

Gör Sverige närmare

Trafikverket är nytänkande och lämnar inget åt slumpen. De senaste tre åren har de arbetat strukturerat för att nå ut som arbetsgivare och det har bidragit till att intresset för myndigheten har ökat. Antalet följare på Linkedin har exempelvis fördubblats från 30 000 till drygt 60 000. Emil Adén har tilldelats Årets hederspris inom employer branding, och samtidigt har Trafikverket korats till Årets employer branding-företag.

– Det är jätteroligt att bli uppmärksammad för de värden som vi på Trafikverket har skapat när det gäller employer branding eller arbetsgivarprofilering, som är det ord vi inom offentlig sektor oftast använder i sammanhanget. Medarbetarnas stolthet har ökat under de här åren, vilket är fantastiskt. Att vi paketerar innehållet under det övergripande konceptet ”Vi gör Sverige närmare” gör att medarbetarna ser vad vi alla tillsammans bidrar med. Det är så mycket som hänger ihop. När den interna stoltheten ökar så sprider det sig och fler får upp ögonen för oss som arbetsgivare, säger Emil och fortsätter:

– Vi har otroligt spännande utmaningar framför oss och vi kopplar ihop våra olika verksamheter för att lösa dem. Du kan exempelvis vara med och bygga framtidens järnväg som inte fryser till is på vintern, och skapa vägnät och motortrafikleder som är till nytta för alla men inte störande för någon.

”Vi har fantastiskt mycket storytelling kring våra medarbetare.”

Visar bakom kulisserna

Förra året gick Trafikverket ut med en kampanj ”På väg till jobbet” där tittarna fick följa en journalist som mötte några av myndighetens medarbetare.

– Den innehåller inslag av humor och är ett sätt att visa upp vår verksamhet. Nu följer vi upp kampanjen genom att göra ett antal nya filmer som vi kommer att visa på våra olika kanaler, som Youtube och Instagram, säger Emil och fortsätter:
– Vi har fantastiskt mycket storytelling kring våra medarbetare som vi bland annat visar upp på Instagram. Där överraskar vi våra följare med en mix av nyheter och berättelser.

Rein Jüriado

Titel: Strateg på Strategisk utveckling.
Utbildning: Forskarexamen, disputerat i företagsekonomi, Stockholms universitet, examen 2008.

Favoritinnovation: ”Smartphone har ändrat världen och hur vi agerar och handlar. Den är information, kunskap, kartor och butiker.”

Innovation på agendan

Trafikverket driver och finansierar forskning och innovation i syfte att bygga ny kunskap och utveckla nya lösningar för ett hållbart och tillgängligt Sverige. Myndigheten lägger 650 till 750 miljoner kronor per år på att finansiera olika projekt inom ramen för visionen ”Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt”. De flesta forskningspengarna går till frågor som berör Trafikverkets verksamhet – planering, drift och underhåll av väg och järnväg. Rein Jüriado, strateg med fokus på sjöfartsprogram på Trafikverket, jobbar med utvecklingsfrågor, omvärldsbevakning och transportpolitiska underlag.

– Vi har ytterligare två uppdrag – sjöfart och luftfart, och just sjöfarten har regeringen satsat extra mycket på de senaste åren. Det är spännande att kunna påverka och driva den utveckling som sker bakom horisonten. De små och stora forskningsprojekt som vi finansierar ger effekter som ligger kanske 5 till 15 år fram i tiden, säger han.

”Vi påverkar den utveckling som sker bakom horisonten.”

Oceanbird är det största forskningsprojektet. Det består av ett oceangående lastfartyg som drivs av segel och vindkraft.
– Oceanbird har en väldigt god ambition och har blivit en stor framgångssaga. Syftet är att ställa om till fossilfri sjöfart. Målet är att fartyget ska segla över Atlanten utan att ha några motorer för driften. När nyhetskanalen CNN berättade om projektet blev det en global nyhet, säger Rein och fortsätter:

– Vind är historiskt sett ursprunget till sjöfarten som sedan glömts bort, men nu kommer den tillbaka och man utvecklar segel som är helt nya i tekniken. Man arbetar också  med hur vinden agerar på olika höjder så att man kan ta sig tryggt och säkert över Atlanten.

Trafikverket

Resor och transporter är en stor del av vår vardag. Trafikverket arbetar varje dag, dygnet runt, för att det ska fungera. Vi bygger och sköter statliga vägar och järnvägar och ansvarar för långsiktig planering av vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Tillsammans med andra aktörer kan vi tänka vidare och underlätta livet i hela Sverige. Ett Sverige där alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.  

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Trafikverket
Järnvägssektorn attraherar nya medarbetare
Läs mer
Trafikverket
Tydliga strategier formar Trafikverket
Läs mer
Trafikverket
Morgondagens arbetssätt finns redan på Trafikverket
Läs mer
Trafikverket
Vänlig arbetsmiljö präglar Trafikverket
Läs mer