2022-05-30
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets employer branding-person
Foto: Kristofer Hedlund
Emil Adén som leder arbetet med att attrahera och rekrytera talanger till Trafikverket brinner för storytelling. Genom att berätta och visa hur det är att jobba på myndigheten når de sina målgrupper och framtida medarbetare.
Trafikverket har hela 150 olika yrkesroller och rekryterar vanligen runt 1 800 nya medarbetare per år. I år är behovet större och myndigheten kommer att tillsätta ungefär 2 200 tjänster. Emil Adén är chef för employer branding och rekrytering.
– Min roll har ändrats i omfattning, jag bygger arbetsgivarvarumärket långsiktigt men har också en enhet som rekryterar nya medarbetare. Även om det är två olika tidshorisonter så passar de som hand i handske.
Emil Adén
Titel: Chef för enheten Attrahera och rekrytera.
Utbildning: Master of Science in Business Administration and Economics, Growth Through Innovation and International Marketing, Linnéuniversitetet, examen 2008.
Plats du skulle vilja uppleva: ”Nya Zeeland – för dess unika djurliv och spektakulära natur.”
Vad ser du framemot under året? ”Semestern då vi träffar familj och vänner som bor en bit från oss.”
Trafikverket ser just nu över hur de kan fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare i den nya vardagen. Medarbetarna erbjuds att jobba upp till 40 procent på distans så länge arbetsuppgifterna gör det möjligt.
– Jag ser fram emot att vara en del av det nya arbetsklimatet som är på väg att växa fram, där till exempel kontoren blir viktiga mötesplatser för utveckling, säger Emil.
Emil har ett stort engagemang och kunnande när det gäller attraktionsfrågorna, och han ser till att Trafikverkets sätt att kommunicera fortsätter att utvecklas. Genom riktade jobbannonser når myndigheten ut till sina målgrupper och arbetet med storytelling har gett stora framgångar. Medarbetare berättar om sin vardag, och de nås via hemsidan och på sociala kanaler.
– Storytelling används för att sänka trösklar. Vad vill jag själv veta om en eventuell arbetsgivare? Om jag söker jobb så vill jag gärna prata med någon som jobbar där, men vad skulle jag fråga då? Det bästa är om man kan ta del av en person som säger något om företaget, exempelvis genom medarbetarporträtt och filmer. Även om innehållet är anpassat blir skildringarna viktiga för att bygga en känsla av företaget.
Emil väljer:
Fjällen
Havet
Tåg
Buss
Morgon
Kväll
Deckare
Roman
Om du har hört att det är trevligt att vara på ett företag och läser om att andra också tycker det så ökar trovärdigheten.
– Det blir som ordspråket ”ingen rök utan eld”, i positiv bemärkelse. Det är viktigt i marknadsföringen att så de fröna som gror och fortplantar sig hos de människor vi vill nå. Även om man vill att alla ska ha högt förtroende för oss behöver inte alla känna att ”wow här vill jag jobba!”. För en karriärist som vill ha en superrak karriär och jättehög lön är det kanske någon annan arbetsgivare som man ska söka sig till. Om man däremot är ute efter balans mellan jobb och fritid kanske man ska söka sig till oss, säger Emil och fortsätter:
– Det hårda visas alltid upp, men ett meningsfullt arbete betyder mycket för många människor och det mjuka är det som gör att du stannar kvar. Frågan om lön kommer först, men egentligen är det en vänlig arbetsmiljö, att känna sig uppskattad och få feedback uttryckt på ett positivt sätt som gör att du stannar.
Trafikverket