2023-12-11
Text: Sara Schedin
Foto: Andre de Loisted
Employer Branding Awards 2024
Årets Employer Branding Företag
Från reseledare till HR-chef. Precis som många av sina kollegor har Marc Göranson-Svare valt att göra en lång karriär inom TUI.
– Vi arbetar i en föränderlig bransch som aldrig står still. Det finns alltid något nytt att ta sig an, säger han.
Marc Göranson-Svare började som reseledare för TUI på Gran Canaria och fångades snabbt av produkten, kulturen och kollegorna. Idag har han arbetat på bolaget i 14 år och är TUI:s Nordic Head of HR.
– Jag tog mig an rollen mitt i den brinnande pandemin 2020, en hektisk och kritisk tid för TUI. Men det var också spännande att ta på mig det ansvaret, säger han.
Marc Göranson-Svare
Titel: HR-chef.
Utbildning: Niels Brock, Köpenhamn, examen 2017.
Vad inspirerar dig i ditt arbete? ”Mina närmsta chefer har alltid varit en stor inspirationskälla för mig och en av anledningarna till att jag stannat här så länge.”
Marc berättar att hans 14 år på TUI har gått otroligt snabbt och att han har haft möjligheten att arbeta i olika roller och ta sig an olika utmaningar.
– Att jag hela tiden kunnat fortsätta utvecklas är anledningen till att jag har stannat kvar – och att jag fortfarande ser en framtid på företaget.
Den genomsnittliga anställningstiden för medarbetare på TUI:s nordiska kontor är nästan 10 år, vilket är en imponerande siffra i en tid när många byter arbetsgivare ofta.
– Vi har en härlig gemenskap mellan kollegor och ingen hierarki, alla kan prata med alla. Gemenskap är en viktig spelare i vår kultur och vi gör allt från att arbeta tillsammans till att vara innovativa och ha roligt ihop, säger Marc.
”Vi har en härlig gemenskap mellan kollegor”
Under 2022 genomgick TUI en omfattande employer branding-process och skapade ett nytt EVP (Employer Value Proposition). En viktig del av arbetet har varit att lyssna på vad medarbetarna tycker om att arbeta på TUI och att kunna visa upp en autentisk bild av företaget.
– När man tänker på TUI tänker man ofta på piloter, flygvärdinnor och reseledare. Vi vill också visa upp alla de som arbetar på kontoren och visa att vi är mycket mer än vad många tror samt vilka andra karriär- och utvecklingsmöjligheter som finns i ett digitalt bolag som TUI, säger Marc och fortsätter:
– Vårt största uppdrag är att göra våra kunder glada under deras lyckligaste tid på året – semestern. Detta är en fantastisk uppgift som alla, oavsett vilken avdelning de arbetar inom, kan bidra till. Ett roligare syfte tror jag inte finns.
Nästa steg för TUI:s employer branding-arbete är att visa upp vad deras medarbetare gör och låta dem dela med sig av sina erfarenheter. De vill inte bara ha varumärket TUI som avsändare utan även ge de anställda möjlighet att berätta om det fantastiska arbete de gör.
– Det är viktigt för oss att visa upp medarbetarna och deras berättelser för att ge en äkta bild av företaget. Vi kommer även att arbeta mycket med vårt nya EVP som vi kallar “Let’s TUI It”. Genom att leka med frasen “Let’s do It” vill vi betona att vi har en kultur där vi får saker gjorda och att det aldrig står still på TUI.
Marc väljer:
Lördag
Söndag
Hiss
Trappa
Salt
Sött
Matematik
Språk
– Jag ser fram emot utfallet av vår nya employer branding-strategi som vi har drivit stenhårt under 2023. Vår bransch var hårt drabbad under pandemin, men nu har vi lagt den bakom oss och börjar se positiva trender. Vi kommer också att fortsätta på vår stora förändringsresa där vi ställer om från att vara ett traditionellt charterbolag till att erbjuda mycket, mycket mer inom resor och upplevelser.
TUI Nordic