2019-12-13
Text: Tina Lindström Carlsson
EVRY jobbar med kundernas digitala kundresa från ax till limpa – från utredning av behov till lösning och slutligen förvaltning av it-system.
Andreas Palm är sedan april 2019 employer branding-manager på EVRY – det ledande nordiska it-bolaget som ökar i popularitet bland young professionals.
– EVRY är väldigt populärt bland studenter i Norge – vi ligger på topp fem bland de bolag som de helst vill jobba på. Vi är inte lika kända i Sverige än, men ju mer vi lyckas nå ut, desto mer ökar intresset och attraktiviteten för oss som bolag, både bland studenter och young professionals. Efter årsskiftet är tanken att vi ska gå ihop med Tieto, och då gå från 8 800 anställda till 24 000. Det kommer att öka intresset och karriärmöjligheterna ytterligare.
Andreas Palm
Titel: Employer branding-manager
Utbildning (skola och examensår): Kandidat i personalvetenskap, Göteborgs universitet, examen 2011. Magister i strategisk information och kommunikation, Högskolan i Borås, examen 2014.
Råd till de som är på väg ut i yrkeslivet: ”Var öppen och våga hoppa på oväntade chanser.”
– Jag tror att det handlar om vår bredd. Vi spänner över kundens hela digitala livscykel och det gör att du kan jobba med att identifiera kundens behov, utveckla applikationer, jobba med ai, hantera it-säkerhet och implementera system. Vi har hela flödet och det gör att du har stor möjlighet att byta jobb internt många gånger. Det innebär också en utmaning för oss att förmedla alla möjligheterna eftersom de är så skiftande och många, men vi blir bättre och bättre på det.
– Vi jobbar hårt med att öka mångfalden och använder oss till exempel av gamification i våra rekryteringsprocesser som innebär att kandidaterna genomför spelbaserade tester i stället för traditionella. Det är viktigt för oss att få en fördomsfri och objektiv rekrytering och en ökad mångfald i företaget. Vi vill ha en arbetskraft som speglar våra kunder, det gynnar oss som bolag men också våra medarbetare som får en dynamisk arbetsmiljö att verka inom.
– Vi har ett populärt graduateprogram som går årligen. Där har vi ett stort behov av nyexade studenter inom data/it och ekonomi som är viktiga målgrupper för oss. Vi arbetar med den senaste tekniken och vi behöver ständigt fylla på med kunskap och expertis inom området.
Evry