Högskoleingenjör Professionals

Evry

”Vi spänner över kundens hela digitala livscykel”

2019-12-13

Text: Tina Lindström Carlsson

Andreas Palm sitter vid en soffgrupp med små bord i bakgrunden.

EVRY jobbar med kundernas digitala kundresa från ax till limpa – från utredning av behov till lösning och slutligen förvaltning av it-system.

Andreas Palm är sedan april 2019 employer branding-manager på EVRY – det ledande nordiska it-bolaget som ökar i popularitet bland young professionals. 

– EVRY är väldigt populärt bland studenter i Norge – vi ligger på topp fem bland de bolag som de helst vill jobba på. Vi är inte lika kända i Sverige än, men ju mer vi lyckas nå ut, desto mer ökar intresset och attraktiviteten för oss som bolag, både bland studenter och young professionals. Efter årsskiftet är tanken att vi ska gå ihop med Tieto, och då gå från 8 800 anställda till 24 000. Det kommer att öka intresset och karriärmöjligheterna ytterligare.

Andreas Palm

Titel: Employer branding-manager

Utbildning (skola och examensår): Kandidat i personalvetenskap, Göteborgs universitet, examen 2011. Magister i strategisk information och kommunikation, Högskolan i Borås, examen 2014.

Råd till de som är på väg ut i yrkeslivet: ”Var öppen och våga hoppa på oväntade chanser.”

 

Er popularitet bland young professionals ökar. Varför tror du?

– Jag tror att det handlar om vår bredd. Vi spänner över kundens hela digitala livscykel och det gör att du kan jobba med att identifiera kundens behov, utveckla applikationer, jobba med ai, hantera it-säkerhet och implementera system. Vi har hela flödet och det gör att du har stor möjlighet att byta jobb internt många gånger. Det innebär också en utmaning för oss att förmedla alla möjligheterna eftersom de är så skiftande och många, men vi blir bättre och bättre på det.

Hur arbetar ni för en ökad mångfald?

– Vi jobbar hårt med att öka mångfalden och använder oss till exempel av gamification i våra rekryteringsprocesser som innebär att kandidaterna genomför spelbaserade tester i stället för traditionella. Det är viktigt för oss att få en fördomsfri och objektiv rekrytering och en ökad mångfald i företaget. Vi vill ha en arbetskraft som speglar våra kunder, det gynnar oss som bolag men också våra medarbetare som får en dynamisk arbetsmiljö att verka inom.

Hur ser ert kompetensbehov ut?

– Vi har ett populärt graduateprogram som går årligen. Där har vi ett stort behov av nyexade studenter inom data/it och ekonomi som är viktiga målgrupper för oss. Vi arbetar med den senaste tekniken och vi behöver ständigt fylla på med kunskap och expertis inom området.

Evry

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2016 en omsättning på NOK 12,2 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista.

Läs mer: www.evry.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Amanda Hult sitter vid ett bord i Göteborgs Energis lokaler med en inomhusfönster och gröna växter i bakgrunden.
Göteborg Energi
”Vi har ett lättsamt och familjärt arbetsklimat”
Läs mer
Trafikverket
Trafikverket bidrar till ett tillgängligt Sverige
Läs mer
Johannes Nilsson står på en tågstation med varma ytterkläder och snö som faller.
Trafikverket
Trafikverket framtidssäkrar järnvägen
Läs mer
Kristofer Moberg, Essity
Essity
”Säljteamet på Essity delar en stark passion för att förbättra hygienstandarden”
Läs mer