2019-11-13
Text: Sara Schedin
Foto: Skanska/Peter Cederling
#34
Topp 50 Sveriges bästa arbetsgivare 2024
Säkerheten är högsta prioritet på Skanska. För att stärka den ytterligare har bolaget utvecklat
en innovativ VR-lösning som har fått stort genomslag både inom och utanför organisationen.
I oktober blev Tania Sjöberg, projektledare för Step Into Safety, inbjuden till en stor utvecklarmässa i San Francisco med fokus på bland annat Virtual Reality (VR) – en datorsimulerad tredimensionell verklighet. Där delade hon och Skanskas partner Outhere, samt spelplattformsföretaget Unity, med sig av sina erfarenheter kring satsningen som Tania driver inom bolaget. Säkerhetsträningen är den första i sitt slag som kombinerar VR med beteendevetenskap. Samverkan med övriga affärsenheter inom Skanska för att sprida initiativet globalt står på agendan. Just nu pågår dialog med bland annat Skanska USA. Men även andra verksamheter har visat ett stort intresse för satsningen.
– Att vår lösning har fått ett så stort genomslag så att företag från andra branscher, även globalt har visat intresse bekräftar att vi valt rätt väg, säger Tania.
Tania Sjöberg
Titel: Kompetensutvecklare med inriktning beteendevetenskap och ledarskap.
Utbildning: Beteendevetenskap, Mälardalens högskola, examen 2005.
Vad lockade dig till Skanska? ”Innan jag började här 2015 var jag VD för ett managementbolag i fem år och samarbetade då mycket med Skanska. Jag har alltid tyckt att Skanska har känts som hemma, så det kändes naturligt att tacka ja när jag fick frågan om jag ville ta mig an den här rollen.”
Skanska är branschledande inom säkerhet, men trots att de har en nollvision när det kommer till olyckor så inträffar sådana även hos dem. Ur viljan att bli ännu bättre föddes projektet Step Into Safety.
– Den här satsningen är främst riktad mot våra medarbetare inom produktion i och med att säkerheten har ett extra stort fokus på våra byggarbetsplatser. Det vi har märkt är att många säkerhetsutbildningar berör och väcker motivation, men att de inte lämnar ett varaktigt intryck. När du utsätts för stress och press slår reptilhjärnan till och då går du på instinkt. I det fallet spelar det ingen roll att du rent intellektuellt förstår den säkerhetsinformation som finns, berättar Tania.
Teamet för Step Into Safety kom fram till att en lösning på problemet skulle kunna vara att medarbetarna fick uppleva konsekvenserna av ett riskbeteende. Det är här VR-lösningen kommer in. Tania förklarar att de utifrån Skanskas arbetsmiljöstatistik, i samarbete med supportenheten Hälsa & Säkerhet samt medarbetare från produktionsledet har tagit fram olika riskmoment som är gemensamma för alla verksamhetsgrenar och sedan visualiserat dem i VR.
– Den stora förändringen sker genom att man praktiskt tillämpar sina nya kunskaper i vardagen. Det faktum att metoden påverkar känslominnet hos användaren innebär att man utifrån sin egen upplevelse kan bidra till riskminimering på sin arbetsplats.
Tania berättar att 93 procent av de som deltagit i utvecklingsinsatsen upplevt en positiv eller mycket positiv inverkan på riskmedvetenheten direkt efter upplevelsen. Sex månader senare är den bestående effekten 84 procent, där man har gjort konkreta förändringar i sitt sätt att agera, för det är en sak att lära sig processerna i teorin, och en helt annan sak att uppleva dem.
Skanska