2019-12-13

”Cloetta präglas av en familjär och prestigelös kultur”

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: André de Loisted

Malmö 191118
Ewa Holmberg på Cloetta.
Foto: André de Loisted

På Cloetta finns det goda möjligheter för medarbetarna att påverka verksamhetens utveckling.

Ewa Holmberg

Titel: Key Account Manager.

Utbildning: Civilingenjör lantmäteri, inriktning Technology Management. Lunds tekniska högskola, examen 2013.

Favoritgodis: ”Sportlunch, för det tjocka chokladtäcket runt om. Det är gott som mellanmål.”

Ewa Holmberg valde Cloetta för att hon ville arbeta i en snabbrörlig bransch med svenska ikoniska varumärken som många människor har en association till.

– Godis engagerar. Det är kul att arbeta med detaljhandeln och konsumentprodukter som är så nära konsumenten, och som vi alla stöter på när vi handlar. Det är en bransch där man snabbt får feedback och kan utvärdera det man gör, säger hon.

Ewa Holmberg började som Brand Manager och är nu Key Account Manager inom servicehandeln.

– Utvecklingsmöjligheterna är goda – jag är inne på min tredje befattning sedan jag började här 2016. På Cloetta ser man varje individ, och det finns stor potential att växa med företaget.

På Cloetta ser man varje individ, och det finns stor potential att växa med företaget.

En bra företagskultur, balans mellan arbetsliv och fritid samt frihet under ansvar är viktiga kriterier i valet av arbetsgivare enligt Ewa. Detta är saker som jag tycker att Cloetta levererar på. Kultur är ju något som är svårt att ta på men jag upplever att vi har en familjär stämning samtidigt som vi är ambitiösa och brinner för att utveckla verksamheten. Jag har fantastiska chefer och kollegor som jag har roligt med på jobbet varje dag. Det är ju godis vi jobbar med, säger Ewa.

Möjligheterna att påverka verksamheten är stor och idéer kan snabbt tas vidare. Ewa har varit med och påverkat att göra en förlansering av en kittlande nyhet inom bilindustrin.

– Vi såg att produkten passade perfekt för mina kunder inom servicehandeln, som Circle K. Cloetta präglas av en inspirerande arbetsmiljö där det är enkelt att påverka, och det är verkligen spännande att kunna bidra till företagets utveckling

Cloetta Sverige har sedan ett år tillbaka en ny vd, Katarina Tell, som har tydliga visioner och strategier framåt.

– Cloetta är ett bolag där det händer mycket. Vi köpte till exempel upp lösviktsbolaget Candyking 2017 och har arbetat med en integrering sedan dess. Det är kul att arbeta på ett bolag som är marknadsledande inom konfektyr.

Cloetta

Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, Karamellkungen, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal.
Antal medarbetare: Cirka 650 i Sverige.
Läs mer: www.cloetta.se och www.cloetta.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Joakim Arndorw står i ett maskinrum på Lantmännen.
Lantmännen
”Vårt fokus på hållbarhet och miljö är naturligt”
Läs mer
Trygghetsrådet
”Här är det mer fokus på människan än på affären”
Läs mer
Almi Företagspartner
”Vi har en stark och stöttande feedback-kultur”
Läs mer
Fahimeh Farhadian sitter i en vit soffa med en blå vägg och ett vågformat lysrör i bakgrunden.
E.ON
”Vårt tuffa och tydliga mål är centralt i allt vi gör”
Läs mer

Din karriär:

Din Karriär
“IT är en framtidsbransch där allt händer och alla behövs”

Hon har korsat Atlanten nio gånger, varit innovationschef på Isabella Löwengrips startupfabrik Nordin Tech House, haft världens sämsta affärsidé och blivit utnämnd till Årets it-kvinna 2019. – Ibland känns det som att jag har haft flera liv eftersom jag verkligen brunnit för så olika saker.

Läs mer
Din Karriär
Visselblåsning – viktig nyckel för företag

Personer som läcker information till media i syfte att avslöja brott eller missförhållanden i en organisation kallas ofta för visselblåsare. Men hur vet jag som arbetstagare när det är dags att blåsa? Och hur kan arbetsgivare skapa en kultur som förebygger skandaler? Vi har frågat experten Karin Henriksson, grundare till visselblåsarplattformen WhistleB.

Läs mer
Din Karriär
5 leveranser är fler än 4 timmar

I en värld som varje sekund, minut och timme kliver djupare in i digitaliseringen måste företag anpassa sig i samma höga tempo. Ny teknik som möjliggör nya arbetssätt, strukturer och hela affärsmodeller har lett till ett skifte där bakåtsträvarna fortsätter att mäta input, medan de som hänger med fokuserar på output.

Läs mer
Om undersökningen
Om undersökningen

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer