2019-12-13

”Cloetta präglas av en familjär och prestigelös kultur”

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: André de Loisted

Malmö 191118
Ewa Holmberg på Cloetta.
Foto: André de Loisted

På Cloetta finns det goda möjligheter för medarbetarna att påverka verksamhetens utveckling.

Ewa Holmberg

Titel: Key Account Manager.

Utbildning: Civilingenjör lantmäteri, inriktning Technology Management. Lunds tekniska högskola, examen 2013.

Favoritgodis: ”Sportlunch, för det tjocka chokladtäcket runt om. Det är gott som mellanmål.”

Ewa Holmberg valde Cloetta för att hon ville arbeta i en snabbrörlig bransch med svenska ikoniska varumärken som många människor har en association till.

– Godis engagerar. Det är kul att arbeta med detaljhandeln och konsumentprodukter som är så nära konsumenten, och som vi alla stöter på när vi handlar. Det är en bransch där man snabbt får feedback och kan utvärdera det man gör, säger hon.

Ewa Holmberg började som Brand Manager och är nu Key Account Manager inom servicehandeln.

– Utvecklingsmöjligheterna är goda – jag är inne på min tredje befattning sedan jag började här 2016. På Cloetta ser man varje individ, och det finns stor potential att växa med företaget.

På Cloetta ser man varje individ, och det finns stor potential att växa med företaget.

En bra företagskultur, balans mellan arbetsliv och fritid samt frihet under ansvar är viktiga kriterier i valet av arbetsgivare enligt Ewa. Detta är saker som jag tycker att Cloetta levererar på. Kultur är ju något som är svårt att ta på men jag upplever att vi har en familjär stämning samtidigt som vi är ambitiösa och brinner för att utveckla verksamheten. Jag har fantastiska chefer och kollegor som jag har roligt med på jobbet varje dag. Det är ju godis vi jobbar med, säger Ewa.

Möjligheterna att påverka verksamheten är stor och idéer kan snabbt tas vidare. Ewa har varit med och påverkat att göra en förlansering av en kittlande nyhet inom bilindustrin.

– Vi såg att produkten passade perfekt för mina kunder inom servicehandeln, som Circle K. Cloetta präglas av en inspirerande arbetsmiljö där det är enkelt att påverka, och det är verkligen spännande att kunna bidra till företagets utveckling

Cloetta Sverige har sedan ett år tillbaka en ny vd, Katarina Tell, som har tydliga visioner och strategier framåt.

– Cloetta är ett bolag där det händer mycket. Vi köpte till exempel upp lösviktsbolaget Candyking 2017 och har arbetat med en integrering sedan dess. Det är kul att arbeta på ett bolag som är marknadsledande inom konfektyr.

Cloetta

Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, Karamellkungen, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch och Nutisal.
Antal medarbetare: Cirka 650 i Sverige.
Läs mer: www.cloetta.se och www.cloetta.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Jonas Comstedt sitter på en stol i en av Systembolagets lokaler.
Systembolaget
”Systembolaget tar vara på kraften hos medarbetarna”
Läs mer
Robin Gustafsson står på  ett utav Folksams kontor med sittgrupper och kollegor i bakgrunden.
Folksam
”Vi tar ansvar för morgondagens samhälle”
Läs mer
Susannah Sjöberg står bland några byggnader varav ett par är målade med grafitti.
Stockholms stad
“Mina chefer har alltid gett mig utrymme att utvecklas”
Läs mer
Irina Gavryukhova står utomhus lutad mot en glasvägg.
Marginalen Bank
”Det är idéerna som driver Marginalen Bank framåt”
Läs mer