Över 600 dagar har gått sedan WHO klassade spridningen av coronaviruset som en pandemi. Livet börjar återgå till det normala och allt fler återvänder till kontoren. Så då är allt som vanligt nu? Inte riktigt. Tiden hemma har gett utrymme för reflektion och suget efter nya utmaningar är stort. Företagen lär få kämpa för att behålla talangerna – och attrahera nya. Vi dyker ner i den glödheta rekryteringsmarknaden.
Efter en lång tid av stiltje under pandemin börjar nu arbetsmarknaden röra på sig igen – och det med besked. Enligt Universums årliga Professionalundersökning vill hela 30 procent av de tillfrågade byta arbetsgivare inom 12 månader. Den främsta anledningen är ett minskat förtroende för arbetsgivarens vision.
Men vad letar då talangerna efter hos nästa arbetsgivare? Enligt undersökningen står en trygg anställning, inspirerande ledarskap, variation av uppdrag och en vänlig arbetsmiljö högst upp på listan. I toppen över de mest attraktiva arbetsgivarna finns Spotify, IKEA, Google, Klarna och H&M, men även listnykomlingar som Cloetta, Stockholmshem och Derome kvalar in.
Pandemieffekten gör att den närmsta tiden ser ut att bli intensiv med en rörlig arbetsmarknad och förändrade spelregler för arbetsgivarna som följd. Så hur gör man för att behålla talangerna – och attrahera nya? Emil Adén, Trafikverket, Anna Gulliksen, TietoEVRY och Pär Linderum, AstraZeneca, diskuterar den heta rekryteringsmarknaden i ett panelsamtal arrangerat av Universum.
– Alla står inför en utmaning när vi återgår till kontoren. Många har varit hemma länge och hunnit fundera över sin arbetssituation och hur man vill ha det i framtiden. Då gäller det att arbetsgivaren kan möta sina medarbetares nya förutsättningar. Trafikverket har en förhållandevis låg personalomsättning, men vi håller noggrann koll på om det börjar röra på sig eller sticka iväg, säger Emil Adén.
Anna Gulliksen på TietoEVRY delar insikten att många börjat omvärdera sin arbetssituation efter en lång tid av hemmaarbete, men tror att det i grunden är positivt.
– Det kostar med personalomsättning, men jag är övertygad om att en rörlig arbetsmarknad i grunden är bra för båda parter – det ökar möjligheterna för rätt person på rätt plats. För oss handlar det om att vi har möjlighet att attrahera och rekrytera en större mängd talanger framöver.
Pär Linderum på AstraZeneca tror att det är viktigare än någonsin att värna om sin företagskultur och arbeta proaktivt för att inte riskera att förlora nyckelspelare.
– Vi har inte upplevt någon kraftigt ökad personalomsättning, men vi har örat mot marken och tar frågan på absolut allvar. Vi vet vad som händer om talanger väljer att lämna. Därför är det viktigt för oss att dels hålla liv i vår starka kultur, men också att frigöra tid och resurser för att jobba proaktivt med vår kultur så att den alltid utvecklas. Det går inte att bara luta sig tillbaka och vara nöjd.
Paneldeltagarna är överens om att en stark kultur är en sorts försäkring för att medarbetare ska vilja stanna kvar – men också ett starkt kapital för att attrahera nya talanger.
– Går man tillbaka några år kunde man välja ett jobb enbart för att ha ett jobb. I dag handlar det om att man väljer utifrån andra kriterier, till exempel om man känner igen sig i kulturen och vill bli en del av den. Det är intressant att se vilken kultur man har byggt upp, men det är viktigt att komma ihåg att kulturen aldrig är statisk – det finns alltid saker att utveckla, säger Emil Adén. Anna Gulliksen håller med i resonemanget om att en stark kultur är en viktig framgångsfaktor inom rekrytering.
– En kultur som medarbetarna känner en stolthet över är en oerhörd konkurrenskraft.
En annan stark trend som blir tydlig i undersökningen är viljan att jobba på distans även post-corona. En övervägande majoritet av de svarande vill fortsätta jobba hemma i stor utsträckning – i genomsnitt två och en halv dag i veckan. Frågan är hur arbetsgivarna ställer sig till detta?
– Det är en stor och het fråga, och vi kanske går mot strömmen. Men AstraZeneca är ett innovationsbolag och vi tror att innovation händer ännu mer om vi möts. Därför är vår arbetsplats på kontoret. Det finns dock utrymme för flexibilitet, och pandemin har definitivt påverkat det, säger Pär Linderum.
På TietoEVRY och Trafikverket är det snarare en individanpassad lösning som gäller post-corona.
– Hur ser kunddelen ut, vad behöver teamet och vad är mitt behov som individ? Svaren på dessa frågor styr hur vi lägger upp våra arbetsdagar. Jag tror att vi kommer att se många liknande upplägg post-corona, säger Anna Gulliksen på TietoEVRY.
– Hos oss är det en lösning mellan chef och medarbetare. Vi kommer överens kring huruvida det fungerar att jobba hemifrån och i så fall hur mycket. En viktigt sak att ha med i dialogen är att det är en möjlighet att jobba på distans – inte en rättighet, avslutar Emil Adén på Trafikverket.
HETA TRENDER PÅ ARBETSMARKNADEN
Det här prioriterar talangerna:
• Distansarbete – i genomsnitt 2,5 dagar i veckan.
• Trygg anställning.
• Inspirerande kultur och ledarskap.
• Variation av uppdrag.
• Vänlig arbetsmiljö.