COTF

Essity

Essity sätter hygien och hälsa på den globala agendan

2018-04-09

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Felicia Yllenius

Ben de Vires, Essity

Det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity gör skillnad genom att bryta tabun kring inkontinens och mens och driva dialogen kring hygien och hälsa.

Strax innan hygienverksamheten på SCA knoppades av och blev ett eget bolag under namnet Essity klev Ben de Vries in som global Corporate Brand Content Director för att vara med på med resan. Han hade då jobbat i 15 år på Ericsson med att förverkliga visionen om ett uppkopplat samhälle.
– Jag ville komma närmare konsumentprodukter där digitaliseringen är en betydelsefull del i produkt- och tjänsteinnovation. I Essitys produktportfölj finns allt från Torks datadrivna system för städning och Liberos digitala tjänster för förstagångsföräldrar till Libresse community för tonårstjejer och TENA:s sensordrivna inkontinenslösningar.

Ben de Vries

Titel: Corporate Brand Content Director.
Utbildning: BBA, Hotel Management, NHL Hogeschool samt MBA, Nyenrode Business University, examen 1998.
Berätta något om Essity som inte är allmänt känt: ”De kompressionsstrumpor som vi säljer utvecklades på 50-talet av Konrad Jobst. Han fick idén när han stod i en swimmingpool
och kände trycket mot benen. Innovation är en central del av Essitys DNA än i dag.”

Förbättrar livskvaliteten

En initial utmaning efter splitten från SCA var att etablera ett nytt namn och varumärke för hygienverksamheten som skulle associeras med hygien, hälsa och välmående. Medarbetarna engagerades i arbetet med att vidareutveckla företagsidentiteten som knyter an till visionen om ökad livskvalitet genom att höja hygienstandarden världen över. I dag, ett och ett halvt år senare, driver Essity dialogen om hygien och hälsa på den globala arenan.
– På Essity försöker vi inte bara förbättra människors livskvalitet genom att erbjuda nödvändiga hygien- och hälsoprodukter i vardagen. Vi bidrar också genom att sprida kunskap. Vartannat år samlar vi in insikter från 20 länder i syfte att belysa hur viktigt beteendet är för människors hygien och hälsa. Årets rapport visar bland annat att många oroar sig för att bli sjuka på grund av dålig hygien och att åtta procent av befolkningen lider av någon form av inkontinens samtidigt som nästan ingen pratar om det. Vi ser det som vår uppgift att bidra till en positiv förändring för samhället.

Hand to Hand

För att stoppa spridningen av sjukdomar och inspirera barn till bra handhygien har Essity tagit fram en handtvättsapp. Bolaget utbildar även sjuksköterskor om inkontinens och unga flickor om pubertet och menstruation. Ett annat initiativ som Ben de Vries känner stort engagemang för är partnerskapet med Fotografiska i Stockholm. Under hösten pågår utställningen Hand to Hand, där de prisbelönta fotograferna Paul Hansen och Åsa Sjöström belyser vikten av hygien på såväl sjukhus och skolor som i krisdrabbade områden.
– Det är människan som står i fokus på Essity och det är en stor anledning till att jag trivs så bra.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.   För mer information, besök:  www.essity.com och www.lifeatessity.com

Dela det här inlägget

Essity Placeringar

Balans & Utveckling

Hållbar Framtid

Artiklar du kanske gillar:

Essity
“I go to work every day and feel like I can make a difference”
Läs mer
Essity
“På Essity är varje karriär unik och dina styrkor leder vägen”
Läs mer
Henrik Pindamo, Essity
Essity
Hög utvecklings- och innovationstakt attraherar ingenjörer till Essity
Läs mer
Essity
”Jag vill bidra till en mer hållbar värld och det får jag göra här”
Läs mer