COTF

Essity

Hög utvecklings- och innovationstakt attraherar ingenjörer till Essity

2021-09-02

Lästid ca 2 min

Henrik Pindamo, Essity

Foto: Julia Sjöberg

På det ledande och globala hygien- och hälsobolaget Essity är både utvecklings- och innovationstakten hög. Det märks i produktionsanläggningen i Lilla Edet, där Henrik Pindamo precis har gått in i rollen som Plant Initiative Manager.

Henriks farmor jobbade under många år på anläggningen i Lilla Edet och nu för han traditionen vidare. Bruket är Skandinaviens största och här finns tre pappersmaskiner och tio produktionslinjer.

Henrik Pindamo

Titel: Plant Initiative Manager i Lilla Edet.

Utbildning: Civilingenjör, industriell ekonomi, Chalmers tekniska högskola, examen 2013.

Det här utmärker min arbetsplats: Att det som helhet nästan är lika många kvinnor som män i produktionen på Lilla Edet. Det är rätt ovanligt i vår bransch och påverkar stämningen och trivseln positivt.

Varför är mjukpapper en spännande produkt att arbeta med?

– Det är något som alla människor behöver. Det märktes inte minst under covid-19-pandemins inledning då vi fick öka takten i produktionen. Essitys pappersprodukter hittar du överallt – i hemmen, på arbetsplatser och stora arenor. Innovationsdrivet är högt, vi lanserar hela tiden nya produkter och produktvarianter.

Kan du ge exempel på hur ni jobbar med innovation?

– Våra innovationsprojekt tar alltid avstamp i ett kundbehov. Essity gör regelbundna marknadsundersökningar och fokusgruppsintervjuer för att fånga upp vilka behov och önskemål som finns hos kunder och konsumenter. Det kan till exempel resultera i att vi tar fram ett tunnare inkontinensskydd, en blöja för känslig hud eller ett mjukare toalettpapper. Essity har en bred produktportfölj med en rad välkända varumärken – allt från Tork och Torky till Libero och TENA. Innan en ny produkt lanseras måste det säkerställas att den går att tillverka i våra produktionsanläggningar – och det är här jag kommer in i bilden. Jag utreder bland annat om vi kan tillverka en ny produkt eller produktvariant på befintliga maskiner eller om vi behöver bygga om eller köpa nya. Vid vår senaste produktlansering behövde vi både bygga ut lokalen för att få plats med de nya maskinerna och rekrytera personal.

 

I Lilla Edet arbetar vi även kontinuerligt med att utveckla våra processer för att minska vårt klimatavtryck. I år har vi lyckats övergå till biogas, vilket gör att produktionen är i princip fossilfri. Detta gör mig otroligt stolt!

”Jag gillar verkligen att driva stora komplexa projekt.”

Hur har du tagit dig till den här positionen?

– Efter att ha sommarjobbat som operatör i Lilla Edet under flera år sökte jag en tjänst som processingenjör. Mitt uppdrag var att utveckla produktiviteten, säkerheten och kvaliteten på våra produktionslinjer. Då utrustningen var gammal på en av produktionslinjerna ersatte vi den med en ny. Jag blev då erbjuden rollen som produktionsledare för den nya produktionslinjen med ansvar för såväl budget som personal. Den tjänsten hade jag i två och ett halvt år och sedan bytte jag och blev projektledare eftersom jag verkligen gillar att driva stora komplexa projekt. Sedan någon månad tillbaka har jag tagit ytterligare ett kliv och arbetar nu som Plant Initiative Manager. Tjänsten innebär att koordinera fabrikens projekt och leda kontakten med vår marknadsavdelning.

Går det snabbt att klättra i karriären på Essity?

– Ja, har du drivkraft och vilja finns det inget som hindrar dig från att få ledande positioner tidigt i karriären. På Essity driver du själv din karriär framåt med stöd av din chef och det finns stora möjligheter att utvecklas. Jag var till exempel utlånad som projektledare till vår produktionsanläggning i Holland under ett halvår, vilket var väldigt lärorikt. Essity har en öppen och inkluderande kultur och vi samarbetar mycket över avdelnings- och landsgränserna.

Text: Jacqueline Fahlander

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.   För mer information, besök:  www.essity.com och www.lifeatessity.com

Dela det här inlägget

Essity Placeringar

Balans & Utveckling

Hållbar Framtid

Artiklar du kanske gillar:

Essity
”Jag vill bidra till en mer hållbar värld och det får jag göra här”
Läs mer
Lotta Sköld, Essity
Essity
Självledarskap bidrar till balans i livet
Läs mer
Ulrika Kolsrud, Essity
Essity
”Vi vidareutvecklar ledarskapet hos alla – inte bara cheferna”
Läs mer
Elin Orrheim, Essity
Essity
Här föds innovationer som skapar ett mer hållbart och cirkulärt samhälle
Läs mer