Framtidens kvinnor

SKF

”Vi har så många fantastiska kvinnliga förebilder här”

2022-07-04

Johanna Andersson

Foto: Julia Sjöberg

Kvinnliga nätverk, tydliga personliga mål och självledarskap. Det är några av SKF:s metoder för att skapa jämställdhet i företaget.

I rollen som IT Business Consultant gjorde Johanna Andersson ett uppdrag för SKF 2016. Två år senare blev hon erbjuden en anställning på industriföretaget‚ och idag leder hon ett team som arbetar med livscykler för SKF:s globala applikationer. Som ledare på SKF Group IT där 42 procent av cheferna är kvinnor försöker hon främja jämställdhet, bland annat genom utvecklingssamtal och en-och-en-möten för att bekräfta och coacha sina medarbetare.

Johanna Andersson

Titel: Manager Digital Business Processes – Quality, People & Demand chain.

Utbildning (skola och examensår): Ekonomi- och produktionsteknik, Chalmers, examen 2013.

När detta uppnås vet jag att min bransch blivit jämställd: När SKF har uppnått samma eller större andel kvinnor enligt fördelningen utexaminerade kvinnor/män med relevant utbildning i alla lager av organisationen.

Vad fick du för bild av jämställdhetsfrågan på SKF som konsult?

Redan i början fick jag veta att det fanns kvinnliga nätverk för att peppa kvinnor att göra karriär. Förebilder är superviktigt – att man visar att ”kan jag så kan du”. Likaså att vi jobbar med individanpassad kompetensutveckling och utbildning. Vi vill fånga upp personer som vill avancera – våra anställda har en individuell utvecklingsplan med egna personliga mål. Jag har själv varit tydlig med vad jag vill och det har ju visat sig att det fungerar! Vi trycker väldigt mycket på att mångfald och diversifiering är viktigt för vår framgång. Att vi har så stor andel kvinnor bland cheferna tror jag beror mycket på att vi har så många fantastiska kvinnliga förebilder som har hjälpt den här utvecklingen.

”Vi vill plocka upp många talanger därute”

Inom it och tech finns många initiativ och projekt för att få in fler kvinnor i branschen, exempelvis Tekla och Tjejer kodar. Vad tror du att dagens unga kvinnor ställer för krav på sina arbetsgivare?

– Jag anser att vi här på SKF är speciellt bra på empowerment, alltså självledarskap och ständig utveckling. Det tillsammans med att vi jobbar i spännande internationella team gör oss till en drömarbetsplats.

Hur gör SKF för att nå ut till fler kvinnliga talanger?

– Tillverkningsindustrin och tech är fortfarande mansdominerade branscher, så vi behöver inspirera och informera om att de här fantastiska karriärmöjligheterna och arbetstillfällena finns. Och så tror jag mycket på mun-till-mun-metoden: Min mans systerdotter gick ut högskolan som ekonom men har nu sökt sig till it-branschen, och det tror jag delvis handlar om att hon blivit inspirerad av kvinnliga förebilder. Det finns ju så mycket grymma kvinnor därute, det är verkligen många talanger som vi behöver plocka upp!

Text: Fridah Jönsson

SKF

SKF är ett globalt hållbarhetssträvande företag som erbjuder lösningar runt den roterande axeln. I kärnan av verksamheten, som etablerades för mer än 100 år, finns lager, tätningar, mekatronik, smörjsystem och service. Det strategiska fokuset, som kommer göra SKF snabbare och mer beslutskraftigt, ligger inom områdena Digital försäljning, Nya affärsmodeller, Innovation, Tillverkning i världsklass, Framtida medarbetaren och Cleantech.

Dela det här inlägget

SKF Placeringar

Karriär

Artiklar du kanske gillar:

SKF
”Vi behöver fler kvinnliga förebilder och jag är gärna en av dem”
Läs mer
SKF
“At SKF I am entrusted with being an active change agent”
Läs mer
SKF
“SKF is an unexpected playground for engineers”
Läs mer
SKF
“The focus will be on the expertise you bring to the table”
Läs mer