2019-05-18
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Julia Sjöberg
Att förmedla en informativ, trovärdig och positiv bild är viktigt för Göteborg Energi. Långsiktighet och nära samarbeten är ingredienser för fortsatt framgång.
Arto Pitkäniemi är sedan tre år personaldirektör på Göteborg Energi som har drygt 1 000 medarbetare. – Göteborg Energi är spännande för att det är så tydligt profilerat inom samhällsnytta. Vi är göteborgarnas egna energibolag. Vi är också tillräckligt stora för att det ska finnas spännande utvecklingsmöjligheter för våra medarbetare.
Arto Pitkäniemi
Titel: Personaldirektör.
Utbildning: Linjen för personal- och arbetslivsfrågor, Göteborgs universitet, examen 1987.
Råd till de som är på väg ut i arbetslivet? ”Våga prova! Det viktigaste är att försöka komma in i arbetslivet och att inte vara rädd för att ta vilket jobb som helst för att prova på.”
Ett långsiktigt arbete med att stärka arbetsgivarvarumärket och en strävan efter att bli bättre för varje år ger resultat för Göteborg Energi.
– Vi har jobbat med employer branding under många år och strävar efter att ständigt utvecklas. Det som skiljer oss från våra konkurrenter tror jag kan vara just långsiktigheten och att vår vd lyfter kommunikationsarbetet som en prioriterad fråga.
Enligt Arto ska arbetet med att stärka arbetsgivarvarumärket vara som att skriva ett tjänstgöringsintyg – det ska vara informativt, trovärdigt och positivt.
– Det handlar om att visa på styrkorna som kanske skiljer oss från andra arbetsgivare. Samtidigt ska man kunna känna igen sig i beskrivningen när man väl kommit in i bolaget.
Att HR och kommunikation samverkar i frågorna kring arbetsgivarvarumärket är också en del av framgången.
– Vi jobbar nu med yrkesambassadörer – medarbetare som för ut ett jordnära och verklighetsförankrat budskap. Det innebär också att vi övriga medarbetare blir mer medvetna om att vi alla fungerar som ambassadörer i våra möten med andra.
Vi är ett bolag som jobbar med samhällsnyttan och det gäller att säkerställa att vi lever som vi lär.
En del i det långsiktiga arbetet är att anställa sommarjobbare och ta emot studiebesök från olika skolor i syfte att öka kunskapen om branschen och olika typer av arbetsuppgifter på Göteborg Energi. Företaget deltar bland annat i Tekniska Tjejrundan, där tjejer som går på högstadiet möter Göteborgs näringsliv.
– Vi har också medarbetare som varje vecka hjälper gymnasieelever med sina läxor på Angeredsgymnasiet. Samtidigt som vi gör en insats för unga är det en del i att jobba med vår attraktivitet och framtidens arbetskraft
Göteborg Energi producerar, optimerar och säljer energi, och förutom affärsmässiga mål målsätter de även social och ekologisk hållbarhet.
– Vi är ett bolag som jobbar med samhällsnyttan och det gäller att säkerställa att vi lever som vi lär. Att bygga relationer är otroligt viktigt – när staden växer gäller det att samverka med andra aktörer i samhällsbyggnaden för att kunna vara i fas i planeringsarbetet och dela med sig av erfarenheter, avslutar Arto.
Göteborg Energi
Spännande insikter i årets undersökning.
Läs merSociala medier har de senaste åren spelat en allt viktigare roll i svenskarnas jobbsökande och utannonsering av tjänster.
Läs merSveriges studenter har fått säga sitt i Universums årliga undersökning vad gäller attityder till arbetsliv & karriär. En tydlig trend är hållbarhetsfrågan.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer