Ekonomi

Dahl

”När jag mötte människorna på Dahl blev jag inspirerad”

2021-06-09

Lästid ca 2min

Foto: Felicia Yllenius

Dahl är med sina 80-tal butiker och över 100 utlämningsställen nära sina kunder i hela landet.

Dahl är Sveriges ledande handelsbolag inom VVS och verkar även inom områden som kyla, fastighet och industri. Martina Ekblom började på företaget 2018 och är sedan ett år tillbaka marknadschef, en roll som hon själv har varit med och skapat.
– När jag mötte människorna på Dahl blev jag intresserad och inspirerad. Jag upptäckte snabbt att det finns så mycket mer än vad jag trodde från början. Vi ligger långt fram i digitaliseringen, och oavsett roll känner man ett ägandeskap och driver Dahl framåt, säger hon.

Martina Ekblom

Titel: Marknadschef Alterna och Badplatsen.

Utbildning: Civilekonom, internationell ekonomi, Södertörns högskola, examen 2006.

Favoritverktyg: ”Powerpoint – det är ett bra verktyg för att presentera mitt arbete.”

Stark säljorganisation

Martinas team driver utvecklingen framåt på Dahl och tillsammans med säljteamet hjälper de kunderna att växa.
– Man kan säga att jag är ansvarig för det som är synligt när du kliver in i ett badrum. Vi har samlat ledande varumärken för badrumsinredning i en katalog och på hemsidan med installatörer och produkter på samma ställe. Allt jag gör ska föras hela vägen ut till säljorganisationen, för det är lokalt det händer. Jag ser hela säljorganisationen som både kunder och kollegor, säger hon.

Lokal närvaro

Dahl har ett 80-tal butiker – DahlCenter – från Ystad i söder till Kiruna i norr som även fungerar som mötesplats för kunderna. De har drygt 100 utlämningsställen och sedan 2019 flera obemannade butiker.
– Vi har dessutom en välutvecklad app och hemsida, vilket gör att vi är lättillgängliga både fysiskt och digitalt. Vår digitala utveckling är stark, och vi jobbar ständigt för att göra vår kunds vardag lite lättare och bättre så att de kan fokusera på sin affär. Vi verkar i en relationsbransch, drivs av att vara nära våra kunder och att göra deras vardag lättare, säger Martina.

”Vi ligger långt fram i digitaliseringen, och oavsett roll känner man ett ägandeskap och driver Dahl framåt.”

Formar sin egen roll

Martina fick möjlighet att kliva in som marknadschef 2020, en roll som hon själv har varit med och format.
– Det är utvecklingsfokus, tillväxtdriv och entreprenörskap på Dahl. Jag har många bra kollegor som är väldigt kompetenta. Det inspirerar och gör att man hela tiden vill bli bättre. Och vi har roligt tillsammans
– det är viktigt, säger Martina.

Dahl

Dahl är navet i produkt- och informationsflödet mellan 2 000 leverantörer och 36 000 hantverkare. Vi handlar med cirka 130 000 produkter varje år och är Sveriges ledande handelsbolag i VVS branschen. Runt om i Sverige har vi ett 80-tal butiker, från Ystad i söder till Kiruna i norr. Vi är ungefär 1 200 medarbetare som ständigt strävar efter att våra kunder ska uppleva oss som tillgängliga, tillförlitliga och kompetenta. Detta är också våra tre ledord. I vår affär ingår förutom VVS även Mark & VA, Industri, Fastighet och Kyla.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Martina Ekblom i Dahls ljusa lokaler.
Dahl
”När jag mötte människorna på Dahl blev jag inspirerad”
Läs mer
Kristofer Wreimer, Essity
Essity
”På Essity finns en vinnarkultur som samtidigt är mänsklig”
Läs mer
Folksam
”Många har bytt mellan olika roller och områden inom bolaget”
Läs mer
Josefine Motten Werneby står i Ellos ljusa lokaler.
Ellos Group
”Jag får vara med och påverka i verksamhetens alla delar”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Fem steg till en vinnande LinkedIn-profil

Redo för nytt jobb? Här är fem steg till en vinnande LinkedIn-profil.

Läs mer
Din karriär
Tips för dig med siktet på en karriär utomlands

Att arbeta i andra länder ger oförglömliga upplevelser, värdefull erfarenhet och en konkurrensfördel på arbetsmarknaden. Vi tipsar om saker att tänka på!

Läs mer
Din karriär
Från praktikant till Data Scientist på iZettle

Många är de tech-startups som drömmer om att revolutionera användarnas vardag och utgöra starten för en ny era i vårt köpbeteende. iZettle är en av aktörerna som lyckats.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer