Ekonomi

Dahl

”När jag mötte människorna på Dahl blev jag inspirerad”

2022-06-07

Lästid ca 2 min

Martina Ekblom i Dahls ljusa lokaler.

Foto: Felicia Yllenius

Dahl är med sina 80-tal butiker och över 100 utlämningsställen nära sina kunder i hela landet.

Dahl är Sveriges ledande handelsbolag inom VVS och verkar även inom områden som kyla, fastighet och industri. Martina Ekblom började på företaget 2018 och är sedan ett år tillbaka marknadschef, en roll som hon själv har varit med och skapat.
– När jag mötte människorna på Dahl blev jag intresserad och inspirerad. Jag upptäckte snabbt att det finns så mycket mer än vad jag trodde från början. Vi ligger långt fram i digitaliseringen, och oavsett roll känner man ett ägandeskap och driver Dahl framåt, säger hon.

Martina Ekblom

Titel: Marknadschef Alterna och Badplatsen.

Utbildning: Civilekonom, internationell ekonomi, Södertörns högskola, examen 2006.

Favoritverktyg: ”Powerpoint – det är ett bra verktyg för att presentera mitt arbete.”

Stark säljorganisation

Martinas team driver utvecklingen framåt på Dahl och tillsammans med säljteamet hjälper de kunderna att växa.
– Man kan säga att jag är ansvarig för det som är synligt när du kliver in i ett badrum. Vi har samlat ledande varumärken för badrumsinredning i en katalog och på hemsidan med installatörer och produkter på samma ställe. Allt jag gör ska föras hela vägen ut till säljorganisationen, för det är lokalt det händer. Jag ser hela säljorganisationen som både kunder och kollegor, säger hon.

Lokal närvaro

Dahl har ett 80-tal butiker – DahlCenter – från Ystad i söder till Kiruna i norr som även fungerar som mötesplats för kunderna. De har drygt 100 utlämningsställen och sedan 2019 flera obemannade butiker.

– Vi har dessutom en välutvecklad app och hemsida, vilket gör att vi är lättillgängliga både fysiskt och digitalt. Vår digitala utveckling är stark, och vi jobbar ständigt för att göra vår kunds vardag lite lättare och bättre så att de kan fokusera på sin affär. Vi verkar i en relationsbransch, drivs av att vara nära våra kunder och att göra deras vardag lättare, säger Martina.

”Vi ligger långt fram i digitaliseringen, och oavsett roll känner man ett ägandeskap och driver Dahl framåt"

Formar sin egen roll

Martina fick möjlighet att kliva in som marknadschef 2020, en roll som hon själv har varit med och format.

– Det är utvecklingsfokus, tillväxtdriv och entreprenörskap på Dahl. Jag har många bra kollegor som är väldigt kompetenta. Det inspirerar och gör att man hela tiden vill bli bättre. Och vi har roligt tillsammans – det är viktigt, säger Martina.

Text: Tina Lindström Carlsson

Dahl

Dahl är navet i produkt- och informationsflödet mellan 2 000 leverantörer och 36 000 hantverkare. Vi handlar med cirka 130 000 produkter varje år och är Sveriges ledande handelsbolag i VVS branschen. Runt om i Sverige har vi ett 80-tal butiker, från Ystad i söder till Kiruna i norr. Vi är ungefär 1 200 medarbetare som ständigt strävar efter att våra kunder ska uppleva oss som tillgängliga, tillförlitliga och kompetenta. Detta är också våra tre ledord. I vår affär ingår förutom VVS även Mark & VA, Industri, Fastighet och Kyla.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Dahl
”När jag mötte människorna på Dahl blev jag inspirerad”
Läs mer
Niklas Lydén, Pulsen
Pulsen Group
”Jag drivs av att hela tiden lära mig nya saker”
Läs mer
Rebecca Schäder på Deloittes kontor.
Deloitte
”Du blir utmanad väldigt snabbt och får bra stöttning”
Läs mer
Accountor
Framåtanda och vänlig kultur på Accountor
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Maskinen ska vara steget före människan

Kapplöpningen mot framtidens bilindustri har bara börjat.

Läs mer
Din karriär
“Hållbarhet och prestige står högt i kurs hos talangerna”

Sveriges studenter har fått säga sitt i Universums årliga undersökning vad gäller attityder till arbetsliv & karriär. En tydlig trend är hållbarhetsfrågan.

Läs mer
Din karriär
Sök jobb via Instagram

Det blir allt vanligare att söka jobb via sociala medier. Att söka jobb via Instagram ger dig en chans att vara kreativ och nå ut till en stor publik.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer