2021-06-02
Lästid ca 2 min
Foto: Julia Sjöberg
Efter att ha kombinerat affärsutveckling och controlling går Kristofer nu vidare till en global chefsroll.
Kristofer Wreimer har lyckats pricka in två av sina barns födelser med att han börjar nytt jobb på Essity. Första gången var 2017 då han fick jobb som Business Development Manager på det ledande och globala hygien- och hälsobolaget. Nu kliver han in i rollen som Business Planning Director med en nyfödd dotter i famnen.
Kristofer Wreimer
Titel: Business Planning Director.
Utbildning: Civilekonom, Göteborgs universitet, examen 2009.
Favoritinnovation? ”Som småbarnsförälder så måste jag säga Libero Touch, en blöja med extra allt.”
– Jag tror att det kommer att fungera utmärkt. Essity är en flexibel arbetsgivare. Tempot är stundtals högt och det ställs krav på din prestation men samtidigt är ledningen mån om att medarbetarna har balans i livet.
Antingen-Eller
Planera
Improvisera
Börja tidigt
Jobba sent
Nytänkande
Traditioner
Globalt
Lokalt
Yoga
Löpning
– I min inledande tjänst som Business Development Manager inom konsumentprodukter ansvarade jag bland annat för strategiska initiativ för Libresse och Libero samt drev projekt där vi fick in våra varumärken i nya kanaler. Efter ett tag fick jag frågan om jag även kunde ta rollen som controller. Det är något som jag har erfarenhet av sedan tidigare så det tackade jag glatt ja till. Nu kommer jag ta mig an rollen som Business Planning Director och ansvara för ett team inom Global Brand Innovation & Sustainability.
– Jag sökte mig till Essity just för att det är ett globalt bolag som kan erbjuda många karriärmöjligheter. Som ekonom kan du jobba med allt från produktion, marknadsföring och försäljning till redovisning och finans. Men det ligger på dina egna axlar att driva din karriär framåt med stöttning av din chef.
”Här finns en vinnarkultur som samtidigt är mänsklig och förstående.”
– Ja, du får jobba med produkter som gör skillnad för människor oavsett om det handlar om barnblöjor eller inkontinensskydd. Vi har stort fokus på innovation och hållbarhet – produkterna blir allt mer digitala och vår affär mer cirkulär.
– Trots att Essity har 46 000 medarbetare världen över känns det som ett familjeföretag. Kulturen är öppen och avståndet till cheferna kort. Här finns en vinnarkultur som samtidigt är mänsklig och förstående.
Essity
Den egoistiska eran är över, nu vill vi hjälpa andra och skapa en mer solidarisk och hållbar värld. Varför känner vi så, och vad är det egentligen som händer i oss när vi får arbeta för ett större sammanhang?
Läs merDet blir allt vanligare att söka jobb via sociala medier. Att söka jobb via Instagram ger dig en chans att vara kreativ och nå ut till en stor publik.
Läs merKunskap och talang behöver inte vara lika viktigt för en arbetsgrupp som god stämning.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer