2021-06-02
Lästid ca 2 min
Foto: Julia Sjöberg
Efter att ha kombinerat affärsutveckling och controlling går Kristofer nu vidare till en global chefsroll.
Kristofer Wreimer har lyckats pricka in två av sina barns födelser med att han börjar nytt jobb på Essity. Första gången var 2017 då han fick jobb som Business Development Manager på det ledande och globala hygien- och hälsobolaget. Nu kliver han in i rollen som Business Planning Director med en nyfödd dotter i famnen.
Kristofer Wreimer
Titel: Business Planning Director.
Utbildning: Civilekonom, Göteborgs universitet, examen 2009.
Favoritinnovation? ”Som småbarnsförälder så måste jag säga Libero Touch, en blöja med extra allt.”
– Jag tror att det kommer att fungera utmärkt. Essity är en flexibel arbetsgivare. Tempot är stundtals högt och det ställs krav på din prestation men samtidigt är ledningen mån om att medarbetarna har balans i livet.
Antingen-Eller
Planera
Improvisera
Börja tidigt
Jobba sent
Nytänkande
Traditioner
Globalt
Lokalt
Yoga
Löpning
– I min inledande tjänst som Business Development Manager inom konsumentprodukter ansvarade jag bland annat för strategiska initiativ för Libresse och Libero samt drev projekt där vi fick in våra varumärken i nya kanaler. Efter ett tag fick jag frågan om jag även kunde ta rollen som controller. Det är något som jag har erfarenhet av sedan tidigare så det tackade jag glatt ja till. Nu kommer jag ta mig an rollen som Business Planning Director och ansvara för ett team inom Global Brand Innovation & Sustainability.
– Jag sökte mig till Essity just för att det är ett globalt bolag som kan erbjuda många karriärmöjligheter. Som ekonom kan du jobba med allt från produktion, marknadsföring och försäljning till redovisning och finans. Men det ligger på dina egna axlar att driva din karriär framåt med stöttning av din chef.
”Här finns en vinnarkultur som samtidigt är mänsklig och förstående.”
– Ja, du får jobba med produkter som gör skillnad för människor oavsett om det handlar om barnblöjor eller inkontinensskydd. Vi har stort fokus på innovation och hållbarhet – produkterna blir allt mer digitala och vår affär mer cirkulär.
– Trots att Essity har 46 000 medarbetare världen över känns det som ett familjeföretag. Kulturen är öppen och avståndet till cheferna kort. Här finns en vinnarkultur som samtidigt är mänsklig och förstående.
Essity
Nytt år och kanske har du redan börjat snegla på vad det har att erbjuda. Men skynda inte vidare riktigt än! Utvärdera tiden som har gått och låt årets erfarenheter guida dig framåt – de kommer att vara dina bästa redskap inför 2019.
Läs merVad bör man ta med i ett personligt brev och hur får man det att sticka ut? Experten delar med sig av de bästa tipsen!
Läs merMånga företag genomför jobbintervjuer online. En digital intervju kan kännas skrämmande, här är fyra tips som hjälper dig att lyckas.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer