Ekonomi

Essity

”På Essity finns en vinnarkultur som samtidigt är mänsklig”

2021-06-02

Lästid ca 2 min

Kristofer Wreimer, Essity

Foto: Julia Sjöberg

Efter att ha kombinerat affärsutveckling och controlling går Kristofer nu vidare till en global chefsroll.

Kristofer Wreimer har lyckats pricka in två av sina barns födelser med att han börjar nytt jobb på Essity. Första gången var 2017 då han fick jobb som Business Development Manager på det ledande och globala hygien- och hälsobolaget. Nu kliver han in i rollen som Business Planning Director med en nyfödd dotter i famnen.

Kristofer Wreimer

Titel: Business Planning Director.

Utbildning: Civilekonom, Göteborgs universitet, examen 2009.

Favoritinnovation? ”Som småbarnsförälder så måste jag säga Libero Touch, en blöja med extra allt.”

Nybliven chef och trebarnspappa, hur fungerar den kombinationen?

– Jag tror att det kommer att fungera utmärkt. Essity är en flexibel arbetsgivare. Tempot är stundtals högt och det ställs krav på din prestation men samtidigt är ledningen mån om att medarbetarna har balans i livet.

Antingen-Eller

Planera

Improvisera

Börja tidigt

Jobba sent

Nytänkande

Traditioner

Globalt

Lokalt

Yoga

Löpning

Kan du ge ett smakprov på hur din karriär på Essity har sett ut?

– I min inledande tjänst som Business Development Manager inom konsumentprodukter ansvarade jag bland annat för strategiska initiativ för Libresse och Libero samt drev projekt där vi fick in våra varumärken i nya kanaler. Efter ett tag fick jag frågan om jag även kunde ta rollen som controller. Det är något som jag har erfarenhet av sedan tidigare så det tackade jag glatt ja till. Nu kommer jag ta mig an rollen som Business Planning Director och ansvara för ett team inom Global Brand Innovation & Sustainability.

Det låter som att din karriär går på hög växel!

– Jag sökte mig till Essity just för att det är ett globalt bolag som kan erbjuda många karriärmöjligheter. Som ekonom kan du jobba med allt från produktion, marknadsföring och försäljning till redovisning och finans. Men det ligger på dina egna axlar att driva din karriär framåt med stöttning av din chef.

”Här finns en vinnarkultur som samtidigt är mänsklig och förstående.”

Finns det fler skäl till varför ekonomer ska söka sig till Essity?

– Ja, du får jobba med produkter som gör skillnad för människor oavsett om det handlar om barnblöjor eller inkontinensskydd. Vi har stort fokus på innovation och hållbarhet – produkterna blir allt mer digitala och vår affär mer cirkulär.

Hur skulle du beskriva kulturen?

– Trots att Essity har 46 000 medarbetare världen över känns det som ett familjeföretag. Kulturen är öppen och avståndet till cheferna kort. Här finns en vinnarkultur som samtidigt är mänsklig och förstående.

Text: Jacqueline Fahlander

Essity

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Essity
”Vi jobbar för minskad miljöpåverkan och en hållbar omställning”
Läs mer
Essity
”Jag har ständig kontakt med kollegor i alla världsdelar”
Läs mer
Niketh Venkatesh, Essity
Essity
”Graduate-programmet uppfyllde alla mina kriterier”
Läs mer
Lena Eriksson Ta, Essity
Essity
“Du kan utvecklas vidare både i Sverige och internationellt”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Mästare på att vända motgång till möjligheter

När äventyraren och föreläsaren Aron Andersson tar sig an nya utmaningar är glädje och passion den främsta drivkraften. Hittills har jakten på glädjeruset tagit honom på skidresa till Sydpolen, med rullstol upp på Kebnekaise och på en 37 kilometer lång simtur över Ålands hav.

Läs mer
Din karriär
Google: ”Konstruktiv missnöjdhet är något vi söker”

År efter år toppar Google listorna bland de mest attraktiva arbetsgivarna världen över, så även i årets studentundersökning.

Läs mer
Din karriär
”Intraprenörer är doers som aldrig stannar upp”

Entreprenör är ett vedertaget begrepp, men vad är egentligen en intraprenör? Enligt Magnus Klofsten (bilden), professor i entreprenörskap vid Linköpings universitet, rymmer rollen handlingskraft, visioner och en stor dos mod.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer