Civilingenjör

Essity

”Vi hjälper våra kunder att bli mer hållbara och cirkulära”

2020-06-01

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

På Essity leder innovativa hygienprodukter till ökat välbefinnande och minskad klimatpåverkan.

Det globalt ledande hygien- och hälsobolaget Essity har fått mycket uppmärksamhet för sitt ambitiösa hållbarhetsarbete som är integrerat inom hela verksamheten. Susan Iliefski Janols och hennes grupp har det globala hållbarhetsansvaret för innovationer, produkter och tjänster inom Essity.

Namn: Susan Iliefski Janols

Titel: Vice president Sustainability Products & Services.

Utbildning: Maskiningenjör, Chalmers tekniska högskola, examen 1988.

Vad driver dig i jobbet? ”Jag och mina kollegor jobbar med viktiga framtidsfrågor. Hållbarhetsarbetet bidrar inte bara till Essitys strategiska mål utan även till FN:s globala mål för hållbar utveckling.”

Berätta om Essitys hållbarhetsarbete!

– I grunden finns vårt sociala ansvarstagande som bygger på att vi vill skapa välbefinnande för de som använder våra produkter och tjänster
– allt från barnblöjor, hygienprodukter och inkontinensskydd till toalettpapper, hygienlösningar och medicintekniska lösningar. Vi delar med oss av vår kunskap och har sedan flera år tillbaka ett samarbete med FN där Essity för en aktiv dialog kring hygien och hälsa och hur vi kan göra skillnad och bryta barriärer för ökat välbefinnande. Vi utbildar bland annat tonårstjejer om menstruation och vårdpersonal om inkontinens. En annan del av vårt hållbarhetsarbete handlar om att minska miljöpåverkan av våra produkter och tjänster. Genom att integrera livscykelsbedömningar i vårt innovationsarbete kan vi mäta hur vi förbättrar miljöprofilen på våra innovationer. Ett exempel är TENA Pants där vi har lyckats minska klimatpåverkan för produkterna med en tredjedel sedan 2008.

Hur kan ni bidra till ett mer cirkulärt samhälle?

– Vår ambition är att utveckla produkter och tjänster som bidrar till ett cirkulärt samhälle. På sikt ska till exempel alla våra förpackningar bli återvinningsbara och vi vill öka andelen förnybara eller återvunna material. Vi använder sedan länge returfiber i en del av våra mjukpapper. Vi hjälper också våra kunder att bli mer hållbara och cirkulära. Inom varumärket Tork har vi flera pappersbehållare som minskar konsumtion. Vi har också tagit fram Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för pappershanddukar.

Varför ska unga ingenjörer välja Essity?

– På Essity finns många spännande utvecklingsmöjligheter och engagerade och drivna kollegor över hela världen. Vår kultur kännetecknas av stor omtanke om människors hygien- och hälsobehov liksom miljön. Som ingenjör kan du jobba med allt från ansvarsfulla inköp och resurseffektiv produktion till hållbara innovationer. De senaste åren har jag fokuserat på hållbarhetsfrågor men innan dess ägnade jag mig åt produktutveckling, forskning samt produktsäkerhet och miljö.

Essity

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Essity
”Vi jobbar för minskad miljöpåverkan och en hållbar omställning”
Läs mer
Essity
”Jag har ständig kontakt med kollegor i alla världsdelar”
Läs mer
Niketh Venkatesh, Essity
Essity
”Graduate-programmet uppfyllde alla mina kriterier”
Läs mer
Lena Eriksson Ta, Essity
Essity
“Du kan utvecklas vidare både i Sverige och internationellt”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Dopaminkick – därför vill vi tjäna ett högre syfte

Den egoistiska eran är över, nu vill vi hjälpa andra och skapa en mer solidarisk och hållbar värld. Varför känner vi så, och vad är det egentligen som händer i oss när vi får arbeta för ett större sammanhang?

Läs mer
Din karriär
Delta i Universums undersökning!

Är du en Ledare, en Entreprenör eller en Jägare? Genom Universums karriärtest får du reda på vilken karriärtyp du är och vilka arbetsgivare som passar din profil.

Läs mer
Din karriär
Recept på det goda mötet

Känner du liksom många andra att möten har blivit till en stor stressfaktor i arbetslivet när det egentligen borde vara ett hjälpmedel? Faktum är att möten är en förutsättning för framgång – om det görs på rätt sätt. Nu blomstrar nya mötestrender för att effektivisera och göra möten till en trevligare upplevelse. Vi har samlat några av dem.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer