Hållbarhet och hög lön är viktigast för generation Z

29/09/2020 9:08am

Den nya generationen studenter och arbetstagare gör intåg på arbetsmarknaden – och företagen slåss om deras kompetens. Men hur prioriterar generation Z? Hållbarhet, en tydlig karriärväg och möjlighet till en hög framtida inkomst är bland de viktigaste attributen när unga väljer arbetsgivare.

De är unga, talangfulla och sitter på morgondagens kompetens. Generation Z – de som just nu tar klivet ut på arbetsmarknaden – är hett eftertraktade bland världens företag. Det är inte ovanligt att arbetsgivare hör av sig till studenter inom IT, ekonomi, juridik och marknadsföring innan de ens har tagit examen. Men vad är det som attraherar den nya generationen? Undersökningar och trendspaningar målar upp en bitvis komplex bild av deras drivkrafter.

Universums stora studentundersökning från 2020 visar att generation Z lägger stor vikt vid etiska frågor och värderingar när de väljer arbetsgivare, samtidigt som de värdesätter hög lön och vill kunna klättra i karriären. De attribut som har ökat mest sedan förra året är hög etisk standard, en tydlig väg för att kunna avancera, respekt för medarbetare, prestige och arbetsgivarens framgång på sin marknad. Studenterna Gustaf Halvardsson, Hanna Söderlund och Sofia Andersson diskuterar frågan under ett panelsamtal i Universums regi:

– Vår generation som kommer ut på arbetsmarknaden nu kommer att ha höga krav på sina arbetsgivare och vill att ens personliga värderingar ska rimma väl med företagets värderingar. Där är hållbarhet superviktigt, säger Hanna.

Hållbarhet en avgörande faktor

Vikten av att arbetsgivaren har rätt värderingar är tydlig. Universums undersökning visar att hela 44 procent skulle välja bort en arbetsgivare om de inte visade engagemang inom hållbarhet, bland civilingenjörsstudenter är motsvarande siffra över hälften. Miljömässig hållbarhet är viktigast för alla studenter men social och ekonomisk hållbarhet är även det attribut man värdesätter. Stora företag som Ikea, Google och WWF är företag och organisationer som studenterna främst förknippar med hållbarhet, men även Oatly, Tesla och Max är vanligt förekommande.

Hållbarhetsarbetet är något som Sofia värderar högt när hon väljer arbetsgivare.
– Jag vill kunna gå till jobbet varje dag utan att känna att jag gör någonting ohållbart eller att arbetsgivarens affärsmodell är oetisk. Den allt mer uppmärksammade klimatdebatten och Greta Thunbergs arbete har absolut gjort mig och mina klasskamrater mer medvetna, något som resulterat i att vi ifrågasätter hållbarhetsaspekter i olika tjänster och roller ytterligare, istället för att se hållbarhet som en bonus.

”Ett kvitto på att medarbetarna trivs”

Medan en trygg anställning var det viktigaste attributet för generation Y hamnar det först på plats tre när generation Z ska ranka vad de värderar hos en arbetsgivare. Istället är det en hög framtida inkomst som är det mest betydelsefulla för den nya generationen. De har siktet inställt på framtiden och värderar goda referenser för en framtida karriär. Prestige och att vara branschledande är även det viktiga attribut för generation Z.
– Att arbetsgivaren är framgångsrik och prestigefylld kan tolkas som ett kvitto på att medarbetarna trivs, är kompetenta och att det är en bra arbetsgivare. Det känns viktigt att arbeta för en kompetent organisation med goda möjligheter för utveckling inom sitt område. De viktigaste aspekterna för mig personligen i valet av arbetsgivare är hållbarhet, god worklife balance och att de är bra på inom sitt område, säger Sofia.

Våga misslyckas

Företag använder sig gärna av ord som innovation och kreativitet för att marknadsföra sig själva och locka nya talanger. Ett sätt att faktiskt visa det, menar Universums studentpanel, är att satsa på nya idéer.
– Våga tro på galna idéer inom företaget. Kör inte på förklaringen ”det är såhär vi alltid har gjort”, säger Gustaf, medan Hanna fortsätter:
– Det är häftigt när företag är öppna med att de låter sina medarbetare misslyckas med den här typen av galna projekt eftersom det visar att man tror på kraften i innovation och den kompetens som finns inhouse. Spotify är ett exempel på företag som är bra på det. Det är ett tydligt tecken på att de faktiskt satsar på innovation.

I studentpanelen:

Hanna Söderlund

Hanna Söderlund

 

”Det är häftigt när företag är öppna med att de låter sina medarbetare misslyckas.”

Gustaf Halvardsson

Gustaf Halvardsson

 

”Kör inte på förklaringen det är såhär vi alltid har gjort.”

Sofia Andersson

Sofia Andersson

 

”Jag vill kunna gå till jobbet varje dag utan att känna att jag gör någonting ohållbart eller att arbetsgivarens affärsmodell är oetisk.”

Dela det här inlägget