År efter år toppar Google listorna bland de mest attraktiva arbetsgivarna världen över, så även i årets studentundersökning. Martin Eriksson, Staffing Business Partner på Google, ger sin syn på företagets popularitet.
– Vi har en väldigt känd och omtalad företagskultur som jag tror många lockas av. Sedan har vi produkter som används av miljarder människor i alla åldrar runt om i världen, alltifrån studenter till barn och mormödrar. Jag tror att få andra företag kan erbjuda en så pass stor påverkan och genomslagskraft både lokalt och globalt som vi kan.
Martin Eriksson
Gör: Staffing Business Partner
– Den innovativa kraften. Jag tror att folk ser Google som en aktör som driver innovation framåt, som skapar nya möjligheter för människor att umgås, konsumera teknologi och lösa problem. Att vara en del av något som når ut till så många människor världen över tror jag attraherar många.
I årets studentundersökning märks en så kallad Greta Thunberg- effekt när det kommer till hållbarhet. Hur jobbar Google med hållbarhet?
– Vi har ett starkt fokus på att vara en hållbar spelare vad gäller våra datacenter, som verkligen driver vårt ekologiska fotavtryck. Vi satsar på att göra datacentren till de grönaste på marknaden och bygger bland annat vindparker på många håll i Sverige för att förse dem med förnybar energi. Hållbarhet är samtidigt så mycket mer än bara miljö, det finns ju en social aspekt också. Vi jobbar aktivt med att skapa en bra balans mellan arbete och fritid för våra anställda, något som vi vet är viktigt för framför allt unga i dag.
"I dessa tider gäller det att hålla ihop."
– Hittills har det ju gått väldigt bra för oss ekonomiskt, men det gäller att fortsätta utveckla saker och driva företaget framåt, inte minst med tanke på coronapandemin och allt som följer i dess spår. I dessa tider gäller det att hålla ihop, och vi tittar på hur vi kan hjälpa andra företag – både stora och små – att fortsätta vara ekonomiskt hållbara.
– Jag brukar nämna konstruktiv missnöjdhet som ett karaktärsdrag vi söker – nyfikna personer som hela tiden vill förbättra sig och lära sig nya saker. Som inte är rädda för att ta sig an saker där risken att misslyckas är stor. För av alla bra saker vi gör kommer det vara många misslyckanden på vägen. Pratar man värderingar så vill vi gärna ha personer som inte bara bryr sig om sig själva utan också om sina kollegor och samhället i stort – som vill utveckla produkter som bidrar till att samhället blir bättre.
Myter om gratis mat, rutschkanor på kontoret och privata projekt på arbetstid florerar ständigt kring Google. Vi har låtit Martin Eriksson kommentera olika myter för att få en tydligare bild av internetjätten:
På Google får man fri frukost, lunch och middag
– Ja, det stämmer delvis. Det beror på var man jobbar, men på Google-kontoret i Stockholm har vi en egen restaurang där man får gratis frukost och lunch. Blir man hungrig på eftermiddagen finns det alltid mackor och sallader, men ingen lagad middag. Middag får man däremot på våra större kontor i Mountain View i Kalifornien, framför allt på ingenjörskontoren där man ofta jobbar sent. Denna typ av förmån är helt enkelt designad för att göra livet lättare.
20 procent av sin arbetstid får man lägga på egna projekt
– Nej, det finns ingen sådan uttalad förmån för alla anställda, däremot finns det en kultur av att uppmuntra bra idéer kopplat till verksamheten. Ett sådant exempel är Gmail, vars existens vi kan tacka några av mina kollegor som tyckte att alla mailsystem var undermåliga och att vi skulle göra det bättre. De uppmuntrades att driva den idén vidare och på den vägen föddes Gmail.
För att jobba på Google måste man ha toppbetyg från toppskolor
– Nej, det stämmer inte längre. Förut tog vi bara in personer från de bästa universiteten, men efter att ha rannsakat oss själva och frågat oss varför – vi missar ju en stor grupp människor med den här metoden – så började vi tänka annorlunda. Data visade att det inte finns någon som helst korrelation mellan bra betyg i skolan och bra prestation på Google. Nu kan man jobba på Google helt utan universitetsutbildning.
Frågor som ”hur många pingisbollar ryms i en jumbojet?” är standard på anställningsintervjuer
– Det har förekommit tidigare, men då svaren inte säger något om personens kvalifikationer får den typen av frågor inte ställas längre. Det ska vara frågor som är relevanta för jobbet och som är rättvisa för alla kandidater.
Det finns rutschkanor på kontoren
Ja, på våra större kontor runt om i världen finns det rutschkanor. På Stockholmskontoret har vi inte det, men däremot ett musikrum och hobbyrum med 3D-skrivare där man kan låta kreativiteten flöda. Generellt finns det mycket utrymme för lek på alla våra kontor!