2019-10-08
Text: Sara Schedin
Foto: Sigrid Malmgren
Innovativa produkter kräver innovativa tankar och arbetssätt. På Samsung tillhör det vardagen att utmana gamla processer för att alltid ligga i teknikens framkant.
Med sitt stora innovationsfokus och sin stora produktbredd – där allt från mobiltelefoner och tablets till dammsugare och monitorer ingår – har Samsung en dynamik som få andra företag har. Det är också något som HR-chef Thomas Holmberg tror bidrar till att företaget hela tiden klättrar i popularitet bland studenter och young professionals.
Thomas Holmberg
Titel: HR Direktör
Utbildning: Linköpings universitet, examen 1990.
Vilket är ditt bästa karriärtips? ”Att vara sig själv och att alltid försöka göra sitt bästa.”
– Vi som jobbar på Samsung tycker om när det händer saker. Här trivs människor som får energi av att veta att varje dag kommer vara den andra olik. Eftersom vi jobbar på det här sättet finns det också en stor förståelse för varandra och vi har en väldigt stöttande kultur. Vi har också roligt tillsammans, mycket tack vare att det är en sådan fartfylld arbetsplats.
– Hastigheten som vi genomför saker med. Från beslut till handling är det en kort resa. Till skillnad från många andra företag har vi inte långa beslutsprocesser och lång tid till genomförande. I vår kultur tvekar vi inte när vi tar våra beslut. Om något inte blir som man har tänkt sig kan man lära sig av det och alltid fatta ett nytt beslut.
”Vi som jobbar på Samsung tycker om när det händer saker. Här trivs människor som får energi av att veta att varje dag kommer vara den andra olik.”
– På Samsung går det fort för medarbetarna att få stort eget ansvar och befogenheter. Ett bra exempel på det är vårt Graduate Programme där deltagarna snabbt slussas in i arbetet och jobbar självständigt. Programmet är en 18 månader lång visstidsanställning där man har en dedikerad position och avdelning redan från starten. Majoriteten av våra graduates fortsätter sedan in i en fast anställning. Eftersom vi är ett internationellt bolag blir det både resor inom Norden och Europa, samt till huvudkontoret i Sydkorea.
– Vi har alltid ett behov av nya kompetenta medarbetare och eftersom vi är ett sälj- och marknadsbolag söker vi främst marknadsförare, säljare och ekonomer som vill jobba i en dynamisk och innovativ miljö.
– Vi ser väldigt ljust på framtiden. Internet of Things lurar runt hörnet och vi tror att vi kommer att vara det stora navet inom den utvecklingen. IoT ska binda samman produkter och det finns få företag som kan mäta sig med den produktbredd vi har. Vi har till exempel vår virtuella röstassistent Bixby som håller reda på allt från din kalender till när du ska vakna på morgonen. Eftersom vi har kommunikationsnätverket som får våra produkter att tala kommer vi också vara en drivande aktör inom IoT.
Samsung