2021-09-08
Lästid: ca 2 min
Nominerad 2022
Årets Nykomling
Foto: Viveka Österman
Det är expansionen i norra Sverige som gör det stora teknikskiftet och omställningen möjlig. Och bland aktörerna har framtidsbyggaren BDX en av nyckelrollerna. I år är de nominerade till Årets nykomling.
Allt började med enskilda lastbilscentraler och att någon sa att ”vi gör det bättre tillsammans”. Året var 2003. Nu är omsättningen fyrdubblad och BDX är i dag ett av norra Sveriges största bolag inom maskin, anläggning, entreprenad och logistik. I år nomineras de till Årets nykomling.
Fredrik Palmquist, kommunikationschef: – Vi är en framtidsbyggare. Med det menar vi att vi ständigt utvecklar, underhåller och bygger
för framtiden. Vi skapar vägar för att människor ska kunna röra sig och för att varor ska kunna transporteras. De storsatsningar som görs nu i Norrland – och tio, femton år framåt – passar väl in för BDX och rollen som framtidsbyggare. Infrastrukturen behöver byggas ut och energiförsörjningen måste lösas. – Det är viktigt för mig att vi gör betydelsefulla saker för både företag och samhälle. Vi gör nu en stor insats i vindkraftsutbyggnaden till exempel. Det är ett enormt byggnadsprojekt som redan nu är en viktig del av Sveriges energiförsörjning.
Så vad handlar egentligen employer branding om, och varför har ni nominerats till Årets nykomling? – Jag hoppas att vi är nominerade får vårt långsiktiga arbete. Vi försöker få ungdomar att bli intresserade av branschen redan på högstadiet. Vi är också aktiva på Luleå tekniska universitet (LTU) och finns med studenterna hela vägen genom utbildningen. Vi erbjuder sommarjobb, praktikplatser, exjobb och att kunna komma in efter första studieåret och känna på om branschen är intressant. Fredrik tillägger: – Och så har vi väldigt kul på jobbet! Har vi roligt så kan vi göra bra saker för våra kunder. Och gör vi bra saker ger det ringar på vattnet.
BDX har tre kärnvärden som sitter i väggarna: Hållbarhet, Innovation och Tillsammans. Och Fredrik menar att det inte är något svammel, utan på riktigt. – Vi säger: ja, vi provar! Till exempel har vi tagit hand om SSAB:s miljöproblem med järnmalmsstoft. Någon kläckte att man borde prova att göra briketter av det. Sagt och gjort. Nu gjuts stoftet in i cement och dessa åttakantiga briketter med 50 procent järnstoft går tillbaka in masugnen och stålproduktionen igen.
BDX vill förändra obalansen som finns i den mansdominerade branschen. 2017 satte de därför som mål att 22 procent av medarbetarna skulle vara kvinnor. Det målet ska nu revideras till 25 procent. Ett annat mål är att gruppen högre chefer ska vara i paritet med detta mål. – Det fanns en felaktig bild av branschen, att den är smutsig och tung. Det ville vi förändra. För 7–8 år sedan började vi därför att samarbeta med olika studentorganisationer på universitetet, bland annat med ett nätverk för kvinnliga studenter. Och tack vare verksamhetsbredden finns det alltid öppningar för att anta nya utmaningar och man ser hellre att medarbetarna byter till annan verksamhet inom företaget än att de försvinner bort till en konkurrent. – Vill du ta ansvar och få mandat så får du det. En kollega gjorde sin praktik här och innan hon var färdig med sina studier fick hon ansvar för ett projekt. Två år senare är hon ansvarig platschef för en ny järnvägsterminal i Umeå. Kanske blir hon vd en dag, allt är ju möjligt!
Fredrik Palmquist
Titel: Kommunikationschef.
Utbildning: Högskoleexamen Historia/Socialantropologi, Linköpings universitet, examen 2000.
Var hämtar du din inspiration och energi? ”På brottarmattan när jag tränar barn och ungdomar. Att få uppleva deras utveckling och svara på kluriga frågor om livet är en belöning bortom det vanliga.”
Antingen/Eller
Storstad
Camping
Siffror
Bokstäver
Fjäll
Hav
Rutigt
Randigt
Podd
Tidning
BDX