2022-06-08
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2022
Årets employer branding-team
Foto: Julia Sjöberg, Kristofer Hedlund, Viveka Österman, Felicia Yllenius
Trafikverket korades till Årets employer branding-team 2022 för sitt banbrytande arbete med att attrahera nya medarbetare. Framgångarna ligger i ett sammansvetsat team som inkluderar hela organisationen.
Trafikverket arbetar för ett tillgängligt transportsystem där alla i Sverige kommer fram smidigt, grönt och tryggt. Linda
Berg ansvarar för arbetsgivarprofileringens övergripande kommunikation och Martin Britan för profilering på digitala plattformar.
– Vårt viktigaste arbete är att visa upp vilka vi är och vad vi på Trafikverket gör, säger Martin.
– Våra värderingar ”pålitliga, engagerade och modiga” är grundläggande. Vi försöker hela tiden förhålla oss till dem i vår vardag, säger Linda.
Trafikverket har utsetts till Årets employer branding-team 2022 för sina banbrytande insatser i attraktionsfrågorna med goda resultat som följd. Linda och Martin lyfter det sammansvetsade teamet som arbetar dedikerat med frågorna och en ledning som backar upp arbetet.
– Många medarbetare är stolta över att jobba här och visar engagerat och villigt upp vår verksamhet externt. De spelar en stor roll i vårt arbete med arbetsgivarprofileringen och för att nå ut med olika berättelser, säger Linda.
– Vi har en tydlig strategi bakom vårt arbete och har bland annat gjort analyser på vad våra olika målgrupper är intresserade av hos en arbetsgivare. Vi visar upp vilka vi är och vad vi gör genom att ha en mix mellan profilerande och
verksamhetsnära inlägg i digitala kanaler, säger Martin.
Satsningarna på att nå ut till olika målgrupper fortsätter, och man tittar på nya sätt att möta studenter och yrkesverksamma.
– Vi kommer fortsätta mötas mer digitalt framöver. Samtidigt får vi ju träffas fysiskt nu. Vi deltar exempelvis på Ingenjörsdagen där innovationskraft och kreativitet lyfts. Vi delar också ut priset Årets student på eventet – ett sätt att lyfta unga personer med innovativa idéer, säger Linda.
Trafikverket korades till Årets employer branding-team 2022 för sitt banbrytande arbete med att attrahera nya medarbetare. Framgångarna ligger i ett sammansvetsat team som inkluderar hela organisationen. Nya filmer ”På väg till jobbet” har lanserats och ger en inblick i en spännande vardag på myndigheten.
– Vi kommer även vara med i ytterligare ett avsnitt av Ingenjörsfördomar för att berätta och ge kunskap om vår mångfacetterade it-verksamhet, och troligtvis få slå hål på en del fördomar och myter, säger Linda.
Medarbetarna på Trafikverket bidrar till att utveckla ett modernt, effektivt och hållbart transportsystem och att korta avstånden mellan människor och företag.
– Det känns verkligen som att alla är med och bidrar till ett säkrare och mer tillgängligt Sverige – även om man, som både Martin och jag, är stödfunktioner till verksamheten, säger Linda.
– Att känna tillhörighet och ha möjlighet att påverka är det bästa med att jobba på Trafikverket. Det som genomsyrar verksamheten är att vi har samma mål och att alla är med och bidrar. Samarbete präglar vardagen och man känner sig inte ensam. Oavsett roll – vi gör det tillsammans, säger Martin.
Trafikverket