2022-06-08
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2022
Årets employer branding-person
Foto: Felicia Yllenius
JM är en av Nordens ledande utvecklare av bostäder och bostadsområden. De står på en stabil grund i byggbranschen och ökar
stadigt i popularitet bland unga talanger. Nu lanserar de del två i programserien ”Livet på JM”.
JM bygger hus i attraktiva lägen och Svanenmärker alla sina nya bostäder. Christina Cronvall har ansvaret för rekrytering och arbetsgivarvarumärke på JM som i dag har runt 2 500 medarbetare.
– Det finns en stolthet i det vi bygger och hur vi hela tiden utvecklar vårt arbetssätt. Allt görs med stor eftertanke och under alla år JM har funnits har vi aldrig visat röda siffror. Vi tänker först och gör sen.
Christina Cronvall
Titel: Ansvarig Employer Branding & Rekrytering.
Utbildning: Personalvetare, Stockholms universitet, examen 1996.
Drömbostad: ”Jag trivs med att bo i hus och har gärna nära till naturen.”
Vad ger dig energi? ”Jag har en stor familj med man, fyra barn och hund så det händer alltid mycket saker! Jag tycker om att träna, som att åka skidor, spela padel och att springa – gärna tillsammans med kompisar och kollegor.”
JM utvecklar smarta hem med framtidens lösningar. Trendspaning ingår i uppdraget för att se var och hur människor vill bo och vad som kommer att efterfrågas i framtiden.
– Ur ett HR-perspektiv har vi spännande saker att jobba med, som att se vilka målgrupper vi behöver anställa framöver och hur vi når dem. Vi behöver få in kompetens som har kapaciteten och viljan att vara med och bryta ny mark, säger Christina.
En pusselbit i JM som attraktiv arbetsgivare är att de erbjuder karriärutveckling.
– Det handlar inte bara om att kunna byta till nya yrkesroller utan även om att utvecklas i sin befintliga roll, exempelvis genom att få jobba med projekt som man är nyfiken på.
Christina har utsetts till Årets employer branding-person och är en av dem på JM som jobbat länge med dessa frågor.
– JM består av människor som engagerar sig långsiktigt och har anställda som är fantastiska ambassadörer.
För några år sedan lanserades exempelvis Snickarpodden med kvinnliga lärlingar som berättar om hur det är att jobba i byggbranschen. Nu släpps del två av Youtube-serien ”Livet på JM” där medarbetare visar upp sin vardag på byggföretaget.
– De har fått jobba fritt med mobilkameran och bjuder på sig själva på ett härligt sätt, säger Christina och fortsätter:
– Vi ser goda resultat i ett ökat antal ansökningar till alla våra tjänster, och vi har tagit kliv framåt i studentmätningen som rankar Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.
Christina väljer:
Katt
Hund
Kaffe
Te
Distans
Kontor
Vindsvåning
Marklägenhet
Under coronapandemin lanserades aktivitetsutmaningen JM GO för alla medarbetare. Den går ut på att deltagarna ska röra sig minst 30 minuter per dag.
– Målet är att få till vardagsmotionen. Om du promenerar eller springer fort spelar ingen roll. JM GO, som är en app, innehåller även den sociala biten där man peppar varandra till träning, vilket också ger poäng. Efterfrågan på nya arbetssätt öppnades upp under coronapandemin. Nu ser JM över lösningar för olika individer och yrkesroller.
– Mixen av kontors- och distansarbete är vägen framåt för de roller där det är möjligt. Men flexibilitet behöver inte betyda samma sak för alla, säger Christina och fortsätter:
– Nu kan arbetsledare ute i produktionen göra vissa arbetsuppgifter på distans. Och vi tittar på att erbjuda en större flexibilitet gällande arbetstiderna för medarbetarna ute i produktion, en möjlighet som vi inte kunnat erbjuda tidigare.
JM