2023-12-08
Text: Camilla Rindås
Foto: Patrik Lundin
Employer Branding Awards 2024
Årets VD
En fyr som blinkar tryggt och visar vägen även när det stormar. Så vill AnnaCarin Grandin, vd och koncernchef på Coor, vara som ledare. I år är hon nominerad som Årets vd inom employer branding och kan fira en 22-årig karriär på Coor.
AnnaCarin Grandins första roll på Coor var som kontraktutvecklare, en roll helt utan ledaransvar. Året var 2001 och sedan dess har hon utvecklats inom olika områden av företaget och även bott en period i Norge. Idag axlar hon ansvaret som vd och koncernchef.
– Det som fått mig att stanna så länge på Coor är människorna och kulturen. Vi är ett genuint företag där vi bryr oss om varandra på riktigt. Empati och respekt är en självklarhet. Det finns otroligt mycket erfarenhet här – allt från medarbetare som börjar utan utbildning till högkompetenta akademiker. För mig är det ett drömföretag med all kompetens. Mitt perspektiv är att alla räknas och behövs oavsett bakgrund, säger AnnaCarin och fortsätter:
– Tänk, när jag började här fanns det i princip bara en kund. Idag har vi tusentals kunder och omsätter nästan 12 miljarder kronor. Förra året hade vi 2 000 nya anställningar bara i Sverige. Det har varit en fantastisk resa att vara med på.
”Vi är ett genuint företag där vi bryr oss om varandra på riktigt”
AnnaCarin Grandin.
Titel: vd och koncernchef.
Utbildning (skola och examensår): Civilekonom, inriktning fastighetsekonomi, Stockholm universitet, examen 1992.
Vad ville du bli när du var liten? ”Veterinär. Jag älskar djur.”
I år är AnnaCarin nominerad som Årets vd inom employer branding, något hon beskriver som hedrande men att hon helst inte vill lyfta fram sig själv.
– Det här är inte en one woman-show. Att vi har lyckats så bra med vårt employer branding-arbete är en laginsats och det finns många andra inom vår organisation som förtjänar större uppmärksamhet än jag.
Det finns många olika karriärmöjligheter på Coor, här arbetar allt från väktare och lokalvårdare till receptionister och kockar. Att bolaget behöver attrahera så många olika yrkesroller gör employer branding-arbetet utmanande.
– Vi kan inte använda en mall, vi måste arbeta specifikt med varje yrkesgrupp som attraheras av olika saker. Vår stora styrka är mångfald – ungefär en tredjedel av våra medarbetare har en utomnordisk bakgrund. Många som kommer till Norden får deras första jobb hos oss vilket gör oss till en integrationsmotor i samhället. Vi får dra nytta av den enorma kapacitet som finns och försöker samtidigt stötta med bland annat språkkurser.
AnnaCarin väljer:
Spontan
Strukturerad
Cykla till jobbet
Åka kommunalt
Lyssna
Prata
Hemmakväll
Middag på stan
För två år sedan bestämde sig Coor för att fokusera employer branding-arbetet på ett par yrkeskategorier där de haft svårare att attrahera målgruppen.
– Jag vill inte slå mig på bröstet och säga att vi alltid varit världsbäst inom ämnet. Men vi lär oss hela tiden. Efter våra nytag så ser vi idag att trafiken till våra karriärsidor online har ökat med 60–66 procent – det känns roligt, berättar AnnaCarin.
En nyfiken ledare som vill se människor växa och ge tillit till sina medarbetare. Så vill AnnaCarin vara som ledare.
– Jag brukar likna ett bra ledarskap med en fyr. Man behöver stå på en klippa och blinka tryggt för att guida medarbetare vilket håll vi ska gå. Det är enkelt en solig sommardag, men svårare när det stormar. Jag vill vara det där trygga, trovärdiga blinkandet oavsett.
Coor