2020-09-16
Text: Elsa Sjögren
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets employer branding-företag
Gasturbiner som går på fossilfria bränslen och appar som öppnar dörrar är bara två av de innovativa projekt som är igång på Siemens. Här får medarbetare chansen att bidra till en mer hållbar framtid.
En kombination av kreativa samarbeten, digital marknadsföring och en stark tilltro till sina egna medarbetare har gjort det globala teknikföretaget Siemens framgångsrika i sitt employer branding-arbete. Det medarbetarna kommunicerar i sociala medier och berättar för nyfikna studenter gör avtryck och skapar framgång. Det menar Lisa Lundeberg, rekryteringschef på Siemens Nordic.
– Vårt jobb är att se till att våra medarbetare får de möjligheter och utmaningar som vi utlovar.Oavsett hur mycket vi arbetar med annonsering och aktiviteter kan vi aldrig överträffa det som medarbetarna själva kommunicerar, säger hon.
Lisa Lundeberg
Titel: Rekryteringschef Siemens Norden.
Utbildning: Kandidatexamen i beteendevetenskap, Uppsala universitet, examen 2000.
Siemens ligger i framkant när det gäller teknik och hållbarhet. Nelly Johansson, employer branding-koordinator, jobbar på Siemens Energy där man just nu arbetar med att ställa om de gasturbiner som tillverkas i Finspång och Trollhättan och säljs över hela världen för att generera el, till att kunna drivas av fossilfria bränslen.
– Ett bränsle vi tittar mycket på just nu är vätgas. Vi håller på att bygga en demonstrationsanläggning där vi kopplar ihop solpaneler, en elektrolysör och batterier med våra gasturbiner så att vi kan testköra turbinerna på vätgas innan de levereras till kund.
Ytterligare ett spännande projekt är ett samarbete med mjukvaruföretaget Salesforce där man tillsammans har utvecklat en ny uppkopplad teknik på arbetsplatser som ska hjälpa folk att få en säker ankomst tillbaka till kontoret efter månader av hemmaarbete.
– Det inkluderar touchless office-funktioner som ger tillgång till byggnader och hissar genom en mobil applikation, det ska vara helt beröringsfritt, säger Lisa.
Nelly Johansson
Titel: Employer branding-koordinator Siemens Energy.
Utbildning: Kandidatexamen i personal- och arbetsvetenskap, Linköpings universitet, examen 2014.
Bolaget kommunicerar med unga i tidig ålder för att skapa och uppmuntra intresset för teknik. Initiativen början redan i grundskole- åldern där Siemens sedan flera år tillbaka arrangerar ”Barnens teknik och IT-dagar” under sommaren. Här får de anställdas barn mellan 7 och 13 år leka och experimentera för att på så sätt få upp ögonen för teknik och IT. Just nu befinner sig det traditionellt sett ingenjörstunga företaget i en omställning där man ser ett större behov av medarbetare med digital kompetens.
– Det är ett behov som vi ser kommer att öka framöver och vi behöver kompetens inom till exempel mjukvaruutveckling och cybersäkerhet, säger Lisa.
Jämställdhet och mångfald är viktigt inte bara för Siemens framgång som företag utan även för medarbetarnas trivsel och hälsa på jobbet. Det är en internationell miljö där över 75 olika nationaliteter finns representerade i Sverige.
– För att främja att fler kvinnor söker sig till ingenjörsyrken lyfter vi fram kvinnor som är anställda hos oss i olika sammanhang. I våra rekryteringsprocesser har vi som mål att hälften av kandidaterna i slutvalet ska vara kvinnor, säger Nelly.
Siemens