2020-09-16
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets employer branding-manager
Den interna stoltheten över Alfa Laval som arbetsgivare ska nu visas upp externt. Medarbetarnas perspektiv på vad de gör och hur det är att jobba på det världsledande företaget lyfts fram via filmer och intervjuer.
Alfa Laval har cirka 17 000 medarbetare världen över. Den kontinuerliga produktutvecklingen är avgörande för att stärka konkurrenskraften och bolaget gör drygt 35 nya produktlanseringar varje år. Stoltheten bland medarbetarna är påtaglig menar Sandra Petersson, VP Global Talent Acquisition.
– Vi är världsledande inom olika produktgenrer, och där är värmeväxlare ett exempel. Det spelar ingen roll om man är säljare, jobbar i produktionen eller inom forskning och utveckling – man har en stolthet för det man gör och tror på produkterna, säger Sandra.
Sandra Petersson
Titel: VP Global Talent Acquisition.
Utbildning: Nationalekonomi och internationell marknadsföring. Högskolan i Halmstad och University of Technology Sydney, Australien, examen 2003.
Smultronställe: ”Jag älskar Nacka där jag bor. Vi har skog, hav och sjöar, restaurangen och caféet Kerstin & Britt i Saltsjö-Duvnäs och friluftsgården Hellasgården i Nacka- reservatet. Ett av mina favoritställen i världen är annars Cascais i Lissabon, Portugal.”
Sandra Petersson är nominerad till Årets employer branding-manager och det är det interna samarbetet kring att lyfta fram medarbetarnas perspektiv som hon menar ligger till grund för nomineringen.
– Att skapa en brygga mellan kommunikation och HR har alltid varit naturligt för mig. Alfa Laval är ett traditionellt svenskt bolag som funnits i många år. Medarbetarna stannar länge, man tycker om sin arbetsgivare, har koll på produkterna och vet hur väletablerat bolaget är i världen. Det är en väldigt bra arbetsplats, men det är inte så många utanför bolaget som känner till det. Därför vill vi nu berätta för världen vilket fantastiskt bolag Alfa Laval är, till exempel om det arbete som vi gör för miljön och hur vi tar hand om våra anställda utifrån ett äkta perspektiv. Istället för att bolaget skriver ihop berättelser låter vi de anställda själva berätta om hur det är att jobba här, säger hon.
Att medarbetarna berättar om sin arbetsplats ska enligt Sandra bli lika naturligt som att man berättar om företagets produkter.
– Jag tror mycket på att våga vara äkta och våga stå för det vi gör. På Alfa Laval har man en fin kultur, man tar hand om sina medarbetare och värnar om dem. När anställda får frågan vad det är som gör att de vill fortsätta jobba på Alfa Laval kommer alltid den varma kulturen upp. Och det gäller inte bara i Sverige, utan även medarbetare på våra kontor i exempelvis Kina och Frankrike. Det är ett professionellt och samtidigt ödmjukt bolag, säger hon.
Under våren 2020 har Sandra och hennes kollegor tagit fram filmer där medarbetarna på ett enkelt och äkta sätt berättar varför de jobbar på Alfa Laval och vad de gör.
– Resultatet har blivit naturligt och avskalat, vilket är fantastiskt. Filmerna publiceras på vår karriärsida och på Linkedin. Det är generellt ganska korta filmer men det finns även de som är lite längre för att man ska kunna förstå lite mer av någon medarbetares resa på Alfa Laval. Alla är ocensurerade och ärliga. Ju mer vi kan vara det desto bättre genomslagskraft får vi. Man behöver inte säga de perfekta orden – det viktigaste är att man står för det man säger och att det sägs med ärlighet och integritet, säger Sandra.
Alfa Laval