2020-11-30
Text: Fridah Jönsson
Foto: Patrik Lundin
Employer Branding Awards 2020
Årets employer branding-företag
Stockholmshem lyckas med konsten att praktisera utveckling, omtanke, handlingskraft, samhällsnytta och hållbarhet. Employer branding-ansvariga Malin Flodqvist berättar hur de gör för att knäcka nöten.
Det senaste året har bostadsföretaget Stockholmshem jobbat med att ta fram en vision och några värdeord för att beskriva organisationens kultur. ”Utveckling, omtanke och handlingskraft” ska karaktärisera företaget och visionen lyder ”Vi gör varandra bättre”.
Malin Flodqvist är hr-partner och ansvarig för employer branding-arbetet på Stockholmshem. På Stockholmshem jobbar hr och kommunikation tätt tillsammans med arbetsgivarvarumärket och vd och ledningsgrupp har ett stort engagemang i frågan. Malin pekar på konkreta områden där företagets värdeord och vision verkligen omsätts i handling.
– Jag skulle säga att vi har en o-snobbig miljö här, vi skrattar mycket och alla bryr sig om och hjälper varandra. Nu jobbar vi med vad värdeorden och visionen faktiskt betyder för oss i organisationen och hur vi ska göra dem till våra på riktigt. Handlingskraften och omtanken har att göra med att vi alla hjälper varandra och våra kunder, och utvecklingen märks i att vi har många innovativa nya projekt. Vi är öppna för ny teknik och nya arbetssätt och vi jobbar med hållbarhetsfrågor på riktigt, både socialt och i miljöfrågor.
Malin Flodqvist
Titel: Hr-partner och employer branding-ansvarig.
Utbildning: Personalvetarprogrammet, Uppsala universitet, examen 2002.
Min bästa pryl i hemmet ”Min Le Creuset-gryta som jag älskar, matlagning är ett stort intresse!”
Ett exempel som kombinerar just hållbarhet, innovation och omtanke är den så kallade interna klimatfonden som startats för att enskilda personer ska kunna framföra sina idéer. Den visar på att medarbetarnas tankar och förslag bekräftas och ger samtidigt Stockholmshem uppslag till nya projekt som gör gott.
– Det är lite som en förslagslåda, dit alla får komma med idéer och söka pengar till projekt som ligger utanför planerade satsningar. Jag blir glad när jag läser på vårt intranät om hur man jobbat tillsammans med hyresgästerna och gjort det lilla extra, som att skapa en kryddträdgård och sätta upp bikupor och små insektshotell! Sådana saker kan våra medarbetare komma på, och få möjlighet att genomföra.
Arbetet med värdegrunden på Stockholmshem har pågått hela året och är långt ifrån färdigt. För att vara säker på att det verkligen implementeras i det dagliga jobbet och inte bara blir tomma ord ska nu värderingarna inkluderas i lönefrågor.
– Vi har tagit fram nya lönekriterier som kopplas till våra värderingar, berättar Malin. Som medarbetare ska man veta vad som förväntas av en. Du kan till exempel ha rätt kunskaper och vara hur bra som helst på att byta kranar och utföra arbete i lägenheter, men om du inte har ett beteende som överensstämmer med våra värderingar så räcker inte det. Om du gör en riktigt bra prestation så har du inte bara gjort något som hjälper dig själv utan också din grupp, och har du gjort något riktigt, riktigt bra kan det hjälpa hela företaget eller flera verksamheter. Det gör att vi hela tiden kommer ihåg visionen om att göra varandra bättre. Vi är inte intresserade av vassa armbågar eller några som håller på sin kompetens utan att dela den med andra.
Stockholmshem