Nominerade 2021

Stockholmshem

Samhällsengagemang skapar stolthet på Stockholmshem

2020-09-22

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Kristofer Hedlund

Nominerad 2021

Årets nykomling

På det kommunala bostadsföretaget Stockholmshem får medarbetarna möjlighet att växa. Många har jobbat här under en lång tid – och ledarskapet och hållbarhetsarbetet är några saker som skapar engagemang.

I mer än 80 år har Stockholmshem skapat nya bostadskvarter och hem till stockholmarna. Hela 55 000 personer bor i deras bostäder. HR-chefen Jenny Nielsen, kommunikationschefen Åsa Stenmark och deras enheter samarbetar för att tillsammans med medarbetarna sätta ord på kulturen.
– Stockholmshem är en bra arbetsgivare och det finns mycket gott att lyfta. Vi har funnits länge och vi har en fin kultur som är vänlig och välkomnande, säger Åsa.
– När jag började här för ett och ett halvt år sedan möttes jag av en värme, och det bekräftades snabbt av medarbetarna. Den interna kulturen sitter sedan länge och nu är det dags att sätta ord på den och formulera vart vi vill, säger Jenny.

Jenny Nielsen

Titel: HR-chef.
Utbildning: Personal, arbete och organisation, Stockholms universitet, examen 2002.

Åsa Stenmark

Titel: Kommunikationschef.
Utbildning: Marknadskommunikation, Berghs School of Communication, examen 2001.

Stora möjligheter att utvecklas

Åsa som i dag är kommunikationschef är inne på sin sjunde tjänst på företaget. Hon började i receptionen på Stockholmshem för drygt 20 år sedan. Därefter har hon bland annat arbetat på byggavdelningen som assistent till projektledare, som marknadskommunikatör, drivit ett stadsutvecklingsprojekt och jobbat som hållbarhetsstrateg.
– Det är en väldigt bra arbetsgivare att växa hos. Det är många med mig som utvecklas och växer i sina roller till specialister eller chefer. Och det är många som har jobbat här under lång tid, säger Åsa.

Motiverade medarbetare

Stockholmshem, som har 350 medarbetare med olika uppdrag och bakgrund, jobbar kontinuerligt med att stärka ledarskapet genom olika chefs- och ledarskapsutvecklingsinsatser.
– Ledarskapet är otroligt viktigt för att medarbetarna ska trivas och vilja stanna kvar, och vi får fina resultat i alla medarbetarmätningar. En viktig uppgift som ledare är att se till att medarbetarna får balans mellan fritid och arbetsliv, säger Jenny.
– Resultaten visar även att vi har motiverade medarbetare, vilket är otroligt viktigt för arbetsglädjen. Många motiveras av att vi jobbar med människors hem och att vi tar ansvar för samhällsutvecklingen. Här jobbar vi med hjärtat – det finns ett stort socialt engagemang och vi försöker göra det lilla extra utöver vårt grunduppdrag. Många av våra medarbetare, inklusive Jenny och jag, har till exempel varit mentorer åt nyanlända stockholmare under våren, säger Åsa.

Initiativ för klimatet

Stockholmshem är innovativa och aktiva i frågan om klimat- och hållbarhetsarbetet. De har exempelvis startat en intern klimatfond där medarbetarna får vara med och ansöka om medel till initiativ som främjar biologisk mångfald eller minskar utsläpp.
– Vi sticker ut hakan och gör saker som inte andra gör. Vår hållbarhetsenhet delar ut pengar från fonden så att initiativen ska kunna genomföras. Vi har ett fint område som fyller 75 år i år och där har vi tagit hjälp av en lokal skola som bygger 75 fågelholkar som ska sättas upp i området. Det är ett jättetrevligt projekt som får plats inom ramen för den här fonden, avslutar Åsa.

Stockholmshem

Hos Stockholmshem bor omkring 55 000 hyresgäster. Sedan 1937 har vi skapat hållbara bostadsområden och hem till nya och gamla stockholmare. Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Vi äger och förvaltar cirka 27 500 bostäder och 3 700 lokaler. Antal medarbetare: Cirka 400.
Läs mer: www.stockholmshem.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Stockholmshem
Stolta medarbetare bygger Stockholmshem
Läs mer
Stockholmshem
“Vi gör varandra bättre”
Läs mer
Stockholmshem
Stockholmshem gör både medarbetarna och samhället bättre
Läs mer
Trafikverket
Så lyckas Trafikverket nå ut till sina målgrupper
Läs mer