2021-11-18
Estimerad lästid ca 2 min
Nominerad 2022
Årets employer branding-företag
Foto: Patrik Lundin
Accenture växer och behöver anställa fler medarbetare med teknisk kompetens. Louisa Sandholm berättar om en stark teamkänsla, många utvecklingsmöjligheter och gemensamma aktiviteter även utanför jobbet.
Det globala konsultföretaget Accenture är inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Företaget är verksamt i drygt 120 länder och har 624 000 medarbetare, varav 1 400 i Sverige. Sedan Louisa Sandholm började på Accenture 2014 har hon haft flera olika roller inom internkommunikation, sociala medier och employer branding. Hennes uppdrag går framförallt ut på att driva strategier och aktiviteter för att få fler att söka sig till Accenture i Sverige, med tyngdpunkt på tekniska profiler.
– Det bästa med att jobba på Accenture är teamkänslan, och att vi hela tiden utmanas. För att lyckas med employer branding arbetar marketing, HR och våra olika affärsområden tätt tillsammans med gemensamma mål och visioner, säger hon.
Louisa Sandholm
Titel: Marketing Associate Manager.
Utbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap. Stockholms universitet, examen 2007.
Råd till de som är på väg ut i yrkeslivet: ”Nätverka och skaffa en mentor som kan leda dig på rätt väg.”
Accenture har nominerats till Årets employer branding-företag. En av flera anledningar är att medarbetarna erbjuds en bredd av utvecklingsmöjligheter. Genom förvärven av Cygni och Sentor har företaget dessutom förstärkt erbjudandet inom molnbaserade tjänster, fullstack-utveckling och cybersäkerhet.
– Accenture är ett digitalt företag med kompetens inom ny teknik, och vi har medarbetare över hela världen som är experter inom sina områden. Vi driver spännande projekt med de största bolagen i Sverige. Det finns något för alla att utvecklas inom, säger Louisa och fortsätter:
– Det finns dessutom flera sätt att engagera sig, exempelvis genom innovationshubbar, mentorskapsprogram och kvinnliga nätverk.
Louisa och hennes kollegor har mycket på gång just nu, och planerar bland annat flera nya projekt och kampanjer under året.
– Ett koncept som nyligen lanserats är ”Virtual Experience Program”, två olika virtuella program där studenter får prova på hur det är att arbeta som utvecklare respektive konsult på Accenture.
– Vi har även långsiktiga samarbeten med exempelvis ”Women in Tech” som vi ser framemot att utveckla, säger hon.
"Nätverka och skaffa en mentor som kan leda dig på rätt väg.”
Företagskulturen bygger på att alla medarbetare och ledare ska vara en del av ett team med stark sammanhållning och känna sig inkluderade. Bland företagets värdeord finns ”inclusion and diversity”.
– Vi arbetar med en individbaserad kultur som bygger på balans mellan fyra delar: hjärnan, kroppen, hjärtat och själen. Vi vill anpassa oss efter människors livssituation för vi ser också att det påverkar interaktionen mellan kunder och kollegor, säger Louisa och fortsätter:
– Hos oss kan du engagera dig i grupper för hållbarhet, Pride eller i att utbilda medarbetare internt. Vi har en sportförening med en mängd olika aktiviteter att välja mellan och Accenture Play som vänder sig till spelintresserade för både online och fysiska brädspel. Dessutom anordnar vi konferenser, julfester och fredagspubar för att stärka gemenskapen.
Louisa väljer:
Strukturerad
Spontan
Podd
Bok
Uppkopplad
Avkopplad
Kaffe
Te
Accenture