2020-11-20
Text: Therese Johansson
Foto: Julia Sjöberg
Vinnare Employer Branding Awards 2020
Årets Nykomling
Starkt fokus på individen, globala utvecklingsmöjligheter och en lokal kultur och gemenskap – ett vinnande koncept för IT- och teknikkonsultbolaget ALTEN som tagit hem priset Årets Nykomling för sitt ambitiösa omtag i employer branding-arbetet.
ALTEN är ett konsultbolag inom teknik och IT med nästan 40 000 medarbetare i 30 olika länder. En global koncern som har såväl kapaciteten som ambitionen att möjliggöra en väg framåt för varje enskild medarbetare. Det säger Anders Persson, vd på ALTEN Sverige.
– Det som särskiljer oss är vårt tydliga fokus på individen. Det faktum att vi är ett stort globalt bolag gör att vi kan erbjuda trygghet och stabilitet, samtidigt som vi strävar efter att ha en lokal närvaro och en öppenhet i vår kultur likt ett mindre företag. Vi vill utmana och trigga nyfikenheten hos våra anställda och uppmuntrar utveckling i alla dess former. Vi tror att äkta engagemang skapas genom att man arbetar med det man brinner för, på riktigt! Vill man till exempel vidareutbilda sig, prova nya roller eller arbeta i ett annat land står dörren alltid öppen.
Anders Persson
Titel: Vd.
Utbildning: Maskiningenjör, Högskolan i Halmstad, examen 1992.
Historisk person jag hade velat rekrytera och varför? ”Leonardo da Vinci. För hans gränslösa nyfikenhet och mångfacetterade kompetens.”
Favoritinnovation inom teknik/IT? Telefonen. Tänk så mycket mindre världen blev när den uppfanns och gjordes tillgänglig. Ett personligt samtal kan ofta lösa så mycket!
Hösten 2018 inledde ALTEN en nysatsning kring sitt employer branding-arbete. Syftet var att komma fram till vad som är viktigt för att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare för de anställda – och för att locka nya talanger.
– Våra medarbetare är vår framgång och det är deras förtjänst att vi är där vi är idag. Genom att vara lyhörda och skapa olika forum där varje medarbetare har möjlighet att påverka, har vi lyckats arbeta med attraktionsfrågorna på ett framgångsrikt sätt de senaste åren. Efter workshops med medarbetare har vi lyckats identifiera att personlig och kompetensinriktad utveckling, möjlighet att påverka sin egen karriär, samt en lokal och familjär kultur och gemenskap var faktorer som fick dem att välja ALTEN, men också att det är detta som gör att de trivs och vill arbeta kvar.
“Det som särskiljer oss är vårt tydliga fokus på individen”
ALTEN arbetar målmedvetet med att rekrytera talanger med ett unikt engagemang. Företaget har också ett starkt fokus på att få fler kvinnor intresserade av teknik och IT för att bidra till en mer jämställd bransch. Engagemanget som medarbetarna har i frågan visar sig tydligt genom det interna nätverket Women@ALTEN. Nätverket drivs helt av medarbetare på ALTEN och de arbetar med att stärka kvinnors position i ingenjörs- och IT-branschen samt att skapa förebilder åt unga tjejer som ännu inte valt sin framtida inriktning.
– Vår bransch är traditionellt mansdominerad, därför arbetar vi särskilt aktivt med att nå ut till kvinnliga studenter. Genom ett starkt engagemang hos våra medarbetare har vi lyckats nå ut och bygga nätverk med kvinnor genom exempelvis Introduce a Girl to Engineering Day, mässor och events. Tittar vi internt har vi 60 procent kvinnor i vår ledningsgrupp, vilket påverkar allt från vår kultur och arbetssätt till vår väg framåt.
– För att locka framtidens talanger krävs ett aktivt arbete med vår kultur och vår kommunikation där vi måste leverera varje dag, året runt. För mig handlar det om varje möte och varje samtal, att man kommer ihåg att ställa den där extra frågan som skapar nyfikenhet och som gör att personen känner sig sedd och uppskattad. Att fortsätta svara upp på våra förväntningar om möjligheter, utveckling och gemenskap för att att skapa ambassadörer som sprider vårt arbetssätt och vår kultur.
Alten