2022-06-16
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets hederspris
Foto: Julia Sjöberg
Goda utvecklingsmöjligheter, schyssta kollegor och bra lön skapar harmoni och balans för medarbetarna på konsultbolaget Condesign. I år är företaget nominerat till Årets hederspris för sitt employer branding-arbete.
Konsultbolaget Condesign arbetar sedan 1984 med flera av Sveriges ledande företag – och hjälper till med allt från produktutveckling och design till den intressanta eftermarknaden. I år är de nominerade till Årets hederspris.
– Vi utvecklar morgondagens produkter åt våra kunder – redan idag. Vi är spot on när det gäller teknik som kan förändra världen och vi jobbar med roliga projekt som förbättrar samhälle och miljö i en uppkopplad värld, säger Fredrik Bromander, vd och koncernchef på Condesign.
Fredrik Bromander
Titel: Vd och koncernchef.
Utbildning: Industriell ekonomi, Chalmers, examen 1998.
Vad får dig att kicka igång på morgonen? ”Min fyraårige Edvin väcker mig.”
När Fredrik Bromander tar ett steg tillbaka för ett större perspektiv ser han ett antal aktuella megatrender som skapar affärsmöjligheter för Condesign. Det handlar om teknologiska förändringar som digitalisering och automatisering samt fysiska och digitala system som måste flätas samman.
– Man kan säga att hela världen håller på att bli mer och mer uppkopplad och detta skapar en hög efterfrågan på tjänster inom produktutveckling i allmänhet och mjukvaruutveckling i synnerhet. Vi ligger därför verkligen i tiden som bolag.
En annan tydlig trend är förändringar inom området miljö, där bristen på resurser blir allt större och den eskalerande klimatkrisen sätter press.
– Inom miljöområdet är Condesign djupt involverade i elektromobilitet, en spännande resa där vi går från fossilt till förnybart. Som exempel ger elfordon många fördelar som minskade utsläpp av växthusgaser, minskat oljeberoende, mindre buller och renare luft, berättar Fredrik Bromander.
När det kommer till employer branding är Fredrik Bromanders ledstjärna att skapa en attraktiv företagskultur. Han ser framför allt tre saker som alltid måste vara på plats för att behålla och attrahera talanger: Spännande arbetsuppgifter för att medarbetarna ständigt ska kunna utvecklas, schyssta arbetskollegor som man trivs bra ihop med och sist men inte minst att få bra betalt för sin arbetsinsats.
– Employer branding är inte en one hit wonder – vi måste jobba kontinuerligt med det och jag tror att vi på Condesign har skapat en bra harmoni mellan dessa tre dimensioner. Om jobbet är tråkigt så orkar man inte riktigt med det, även om man har väldigt bra betalt. Man kan inte överkompensera på en sak och vara dålig på en annan, det är det jag menar med harmoni, säger Fredrik Bromander.
Fredrik väljer:
Elbil
Elcykel
Detaljer
Helhet
Skymning
Gryning
Podd
Tidning
Svart
Vitt
Som koncernchef agerar Fredrik Bromander som företagets nätverkshubb. Det är han som matchar kundernas behov mot företagets kompetenser. Han menar att de som konsultbolag kanske är särskilt lockande för nyexaminerade då de kan ge sina anställda chansen att jobba med vitt skilda kunder och uppdrag. På Condesign behöver man inte byta jobb för att utvecklas, vilket kan vara positivt för många i början av karriären.
– Jag brinner för att coacha människor till att uppnå sin fulla potential. Och jag försöker vara en förebild och se alla möjligheter eftersom förändring är avgörande för att vara relevant även imorgon, avslutar Fredrik Bromander.
Condesign