Årets hederspris

Condesign

Condesign produktutvecklar framtiden – redan idag

2022-06-16

Lästid ca 2 min

Condesigns Fredrik Bromander står utomhus med grönska bakom sig.

Employer Branding Awards 2023

Årets hederspris

Foto: Julia Sjöberg

Goda utvecklingsmöjligheter, schyssta kollegor och bra lön skapar harmoni och balans för medarbetarna på konsultbolaget Condesign. I år är företaget nominerat till Årets hederspris för sitt employer branding-arbete.

Konsultbolaget Condesign arbetar sedan 1984 med flera av Sveriges ledande företag – och hjälper till med allt från produktutveckling och design till den intressanta eftermarknaden. I år är de nominerade till Årets hederspris.
– Vi utvecklar morgondagens produkter åt våra kunder – redan idag. Vi är spot on när det gäller teknik som kan förändra världen och vi jobbar med roliga projekt som förbättrar samhälle och miljö i en uppkopplad värld, säger Fredrik Bromander, vd och koncernchef på Condesign.

Fredrik Bromander

Titel: Vd och koncernchef.
Utbildning: Industriell ekonomi, Chalmers, examen 1998.
Vad får dig att kicka igång på morgonen? ”Min fyraårige Edvin väcker mig.”

Megatrender banar väg

När Fredrik Bromander tar ett steg tillbaka för ett större perspektiv ser han ett antal aktuella megatrender som skapar affärsmöjligheter för Condesign. Det handlar om teknologiska förändringar som digitalisering och automatisering samt fysiska och digitala system som måste flätas samman.
– Man kan säga att hela världen håller på att bli mer och mer uppkopplad och detta skapar en hög efterfrågan på tjänster inom produktutveckling i allmänhet och mjukvaruutveckling i synnerhet. Vi ligger därför verkligen i tiden som bolag.

En annan tydlig trend är förändringar inom området miljö, där bristen på resurser blir allt större och den eskalerande klimatkrisen sätter press.
– Inom miljöområdet är Condesign djupt involverade i elektromobilitet, en spännande resa där vi går från fossilt till förnybart. Som exempel ger elfordon många fördelar som minskade utsläpp av växthusgaser, minskat oljeberoende, mindre buller och renare luft, berättar Fredrik Bromander.

Tre delar i balans skapar harmoni

När det kommer till employer branding är Fredrik Bromanders ledstjärna att skapa en attraktiv företagskultur. Han ser framför allt tre saker som alltid måste vara på plats för att behålla och attrahera talanger: Spännande arbetsuppgifter för att medarbetarna ständigt ska kunna utvecklas, schyssta arbetskollegor som man trivs bra ihop med och sist men inte minst att få bra betalt för sin arbetsinsats.
– Employer branding är inte en one hit wonder – vi måste jobba kontinuerligt med det och jag tror att vi på Condesign har skapat en bra harmoni mellan dessa tre dimensioner. Om jobbet är tråkigt så orkar man inte riktigt med det, även om man har väldigt bra betalt. Man kan inte överkompensera på en sak och vara dålig på en annan, det är det jag menar med harmoni, säger Fredrik Bromander.

Fredrik väljer:

Elbil

Elcykel

Detaljer

Helhet

Skymning

Gryning

Podd

Tidning

Svart

Vitt

Ett företag – flera utvecklingsvägar

Som koncernchef agerar Fredrik Bromander som företagets nätverkshubb. Det är han som matchar kundernas behov mot företagets kompetenser. Han menar att de som konsultbolag kanske är särskilt lockande för nyexaminerade då de kan ge sina anställda chansen att jobba med vitt skilda kunder och uppdrag. På Condesign behöver man inte byta jobb för att utvecklas, vilket kan vara positivt för många i början av karriären.
– Jag brinner för att coacha människor till att uppnå sin fulla potential. Och jag försöker vara en förebild och se alla möjligheter eftersom förändring är avgörande för att vara relevant även imorgon, avslutar Fredrik Bromander.

Text: Eva Rydinger

Condesign

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

HR-teamet i Ellos ljusa lokaler.
Ellos Group
Ellos Group utvecklar både chefer och medarbetare
Läs mer
Ahlsell
Ahlsell attraherar medarbetare från olika branscher
Läs mer
Marie Hansson sitter i en soffa på Accentures kontor.
Accenture
”Många får vänner för livet på Accenture”
Läs mer
Samsung
Samsung bygger på kreativitet och innovation
Läs mer